Kostnaden för rullskidbanan är uppe i 9,8 miljoner kronor. Nästan tre miljoner över budgeten på sju miljoner kronor.
Hur rullskidbanan ska finansieras har varit föremål för diskussion efter att det stod klart att budgeten spräckts vilket Norrbottens Media tidigare har skrivit om. Kommunalrådet Gunnar Selberg (C) har tidigare sagt att LKAB lovat att stå för hela kostnaden. Finansieringen skulle enligt Selberg inte ha något med den fasta ersättningen på tio miljoner kronor kommunen har fått för intrång i det rörliga friluftslivet av gruvbolaget.
LKAB har då hänvisat till överenskommelsen på tio miljoner kronor och inget annat.
– Som jag även har sagt tidigare. De kan ju säga att det var vad de menade och då kan inte jag säga så mycket. Jag hävdar fortfarande att det är fem miljoner som kommunen ska få, säger Selberg.
Nu blir det dock från den redan överenskomna ersättningen pengarna ska tas enligt ett beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott.
– Tio miljoner har vi i alla fall klart. De sju miljonerna som var avsatta från kommunens kassa har lagts tillbaka. Hela rullskidbanan bekostas enbart med medel från LKAB, säger Selberg.
Gunnar Selberg säger nu att han vill vänta ett år för att se om den tredje och sista etappen Varggropen ska byggas.
– Vi får lära oss att sköta den och se hur stor efterfrågan finns. Nu när banan byggs i etapper finns det en poäng i att se hur långt de befintliga fem kilometrarna räcker. Det kanske inte ens behövs en längre bana eller så ser man att det definitivt behövs en längre sträcka, säger Selberg.
Socialdemokraternas gruppledare Mats Taaveniku är kritisk mot hanteringen av ärendet. Och menar att en diskussion om hur ersättningen från LKAB ska användas har föregåtts.
– Vi gick in med sju miljoner kronor. Dessa tio miljoner kronor är en ersättning från LKAB och var inte dedikerade till rullskidbanan. En hantering av ett projekt av den här digniteten måste skötas mer professionellt. Sett ekonomiskt och kommunikativ perspektiv finns mycket övrigt att önska, säger Taaveniku.
Nu ser Taaveniku en risk i att kommunens budget samt friluftsliv kommer att påverkas negativt.
– Att börja tömma säcken med pengar för att lägga dem på en rullskidbanan innebär att det inte kommer att finnas kvar några pengar till annat. Det kan vara skoterleder eller påverkan på Matojärvi. Då kan kommunen behöva gå in med pengar, säger Mats Taaveniku.