Finansieringen på sju miljoner skulle egentligen tas från den kommunala budgeten. Istället blev det engångsersättningen från LKAB för intrång i det rörliga friluftslivet på tio miljoner kronor som bekostar banan.
Flera partier, bland annat Feministiskt initiativ, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har tidigare varit kritiska handläggningen av rullskidbanan och presentationen av kostnaderna. Under fullmäktige ifrågasatte de kommunledningens hantering av frågan.
Mats Taaveniku, gruppledare för (S), var frågande till hur mycket av kostnaden som var känd när fullmäktige tog beslutet.
– Vad händer när vi ser att dessa pengar behövs för andra ändamål. Dessa pengar var inte avsatta enbart till en rullskidbana.
Selberg säger att det hade varit synnerligen korkat om han medvetet hade undanhållit information från fullmäktige.
– Det kom andra siffror efter projekteringen. Då av vi klartecken till 6,8 miljoner kronor och en kortare bana på fem kilometer. Det kom ett extraäskande efteråt då det bland annat var en backe som var för brant.
– Vad de pengarna skulle kunna användas till är något som alltid kan ifrågasättas. Ser vi att det finns ett stort behov någon annanstans får vi ta ett beslut då, säger Selberg.
Fullmäktige undantaget Vänsterpartiet beslutade att bifalla kommunstyrelsens förslag om en tilläggsbudget på 2,8 miljoner kronor för att färdigställa rullskidbanan.
I dagsläget har fem kilometer rullskidbana har dragits men för att få full planerad längd saknas fyra kilometer. Totalsumman beräknas bli på mellan fjorton och femton miljoner kronor. I den summan är fyllnadsmaterial inräknat. Något kommunalrådet dock räknar med att LKAB ska stå för.
– Det skulle förvåna mig oerhört mycket om LKAB är så snikna att de inte vill bidra med grus. Det är värt cirka tre miljoner kronor och då saknas i stort sett inget för att kunna färdigställa hela längden på banan, säger Selberg.
Några färdiga planer på att ge kommunen fyllnadsmaterial finns dock inte från LKAB:s sida. Anders Lindberg, presschef, säger att bolaget har lovat att kompensera för intrånget i det rörliga friluftslivet med finansiering till en viss nivå.
– Det är upp till Kiruna kommun hur de vill använda det beloppet. LKAB har inte gått med på att skjuta till ytterligare medel utöver vad som redan är överenskommet, säger Anders Lindberg.