Redan på morgonen låg cirka 15 centimeter snö på marken när många kirunabor skulle till jobb och skola. Och snön fortsatte att vräka på under dagen. Vägarna blev snabbt gropiga och knöliga och diskussionerna gick höga på sociala medier angående plogningen.
"Så gropigt och spårigt trodde bilen skulle skaka sönder ".
"Har vinterdäck men vad hjälper det när det är som att köra puckelpist efter gatorna".
"Det är inte klokt, värre än kostigar, går knappt att köra på".
Det är några av 56 kommentarer i en diskussionstråd. En annan tråd har över 150 kommentarer. Många undrade var plogbilarna höll hus.
– Plogbilar har vi inte kört, risken är att man trycker sönder så mycket när man kör med plogbil, därför kör vi med hjullastare. Backen är inte kall, det är en varm backe, det är det som gör att vi är lite försiktiga, säger Christer Roos, avdelningschef gata/fritid hos Tekniska verken.
Första snön innebär ofta problem, särskilt när marken fortfarande är varm.
– Det optimala för oss är om det blir minusgrader i någon vecka och sedan kommer ett par centmiter som bygger på och sedan kan man börja röja.
– Sedan förstår jag om folk blir lite irriterade, men det är inte så mycket vi kan göra. Man måste också anpassa sig som medborgare och se till att man har vinterdäck, det är många som kör med sommardäck.
Trafikverket ansvarar för plogningen av bland annat Malmvägen och Hjalmar Lundbohmsvägen som går genom Kiruna, samt E10.