Studie om järnväg till Barents hav

En förstudie pekar på fördelar med en järnväg Rovaniemi-Kirkenes. Fast kostnaderna blir astronomiska.

Kirkenes2010-04-09 06:00
NRK Troms och Finnmark har tagit del av utredningen. Den vill klarlägga olika aspekter i frågan. Gruvboomen i Finland väger tungt.-  Vi behöver järnvägar för att frakta guld, nickel och järnmalm och vi förväntar oss att den nordliga sjörutten öppnas senast 2030, säger Timo Lohi, direktör i Nord-Lapland Regionråd till TV-stationen.En järnväg till Barents hav från Rovaniemi, som har kontakt med övriga finska järnvägsnätet, skulle innebära åtkomst via järnväg till framtida produktionsområden för olja och gas i Barents hav.-  Vi anser att Kirkenes är bra eftersom det finns en djuphamn där två-tre miljarder kronor redan är investerat. Olja- och gasområdena ligger nära och Kirkenes är västra startpunkten för den nordliga sjörutten.Ett järnvägsbygge Rovaniemi-Kirkenes skulle dock dra oerhörda pengar, knappast under 50 miljarder kronor för den cirka 50 mil långa sträckan.Finska centrala och regionala myndigheter har finansierat studien där även Kirkenes näringslivsråd deltagit. Också en järnväg Kirkenes till ryska Nikkel har diskuterats i fråga om kommunikationer inom Barentsområdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!