Gruvbolag testar Nordostpassagen

Norska Sydvaranger AS vill transportera malm via Nordostpassagen. En testkörning äger rum i augusti. LKAB har inga liknande planer.

Kirkenes2010-07-09 06:00
Sydvaranger AS driver via Sydvaranger Gruve AS en järnmalmsgruva söder om Kirkenes i allra nordostligaste Norge. Gruvan lades ner 1996, men är nu upprustad och igång igen efter den nya ruschen på järnmalm.Nordostpassagen är sjö-rutten norr om Ryssland och Asien mellan Atlanten och Stilla Havet. Den förkortar sjövägen mellan Europa och Kina med 40 procent jämfört med traden via SuezkanalenPå grund av isförhållandena i havet har inte leden
använts kommersiellt sedan 1930-talet, förutom på vissa sträckor. Men genom globala uppvärmningen har rederierna börjat snegla på regelbunden trafik i dessa arktiska farvatten.Förra sommaren genomförde två tyska skepp en resa från öster till väster. Och i
augusti planerar Sydvaranger AS att låta två isförstärkta skepp med järnmalm från gruvan i Kirkenes testa sjövägen.Felix H. Tschudi, störste delägare i Sydvaranger AS och tillika ägare av rederiet Tschudi Shipping, anser att en ny sjöled kan få stor betydelse för gruvbolaget.-  På sikt kan detta bli positivt. Man kan lagra järnkoncentrat i väntan på sommarsäsongen och då skeppa igenom flera laster, säger han till NRK.Isläget avgör om planerna kan realiseras i större skala. Norrmännen måste också komma överens med ryska myndigheter. Dessa har sänkt avgifterna för att kunna konkurrera med Suezkanalen och offentligt deklarerat att de är intresserade av internationell trafik. LKAB umgås inte med liknande planer. Enligt Anders Kitok, direktör för Mineral
Division, är det LKAB:s kunder som har ansvar för sjöfrakterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!