Haverikommissionen närmare en slutsats

Haverikommissionen reser till USA i augusti.
Syftet är att få fram information från datakorten.

DATAKORT. Haverikommissionen åker till USA för att försöka få fram information från de datakort som hittades i mars efter Herculeskraschen.

DATAKORT. Haverikommissionen åker till USA för att försöka få fram information från de datakort som hittades i mars efter Herculeskraschen.

Foto:

Kebnekaise2012-06-22 06:00

Som Kuriren nyligen berättade gör haverikommissionen efter Herculesolyckan i Kebnekaise nya försök i augusti att hitta de delar som saknas efter kraschen.

Främsta målet är att återfinna de svarta lådorna: Talregistratorn och färdskrivaren.

-  Vi kommer att använda 30-40 personer som ska söka i området, en kombinerad insats mellan svensk och norsk personal. Gott hopp finns att hitta delarna, säger Per-Egil Rygg, haverikommissionens norska ledare, till NRK.

Laviner
Fortfarande finns mycket snö längs fjällsidan och nya laviner har gått. Bra snösmältning under sommaren är ett villkor för att insatsen i augusti ska kunna lyckas. Eftersom området är en glaciär med sprickor måste specialistkompetens utnyttjas inom vissa områden uppe på fjällkammen.

I augusti vidtar kommissionen även andra åtgärder genom en resa till USA. Förhoppningen är att få ut information från de datakort som hittades på olycksplatsen
i mars.

Hittills har detta inte varit möjligt.

-  Vi har nu träffat avtal med tillverkaren av datakorten om att använda deras utrustning för att ladda ner eventuella data från korten om dessa inte är för skadade, berättar Per-Egil Rygg.

Han tror att data från kort-en kan underbygga de teorier från olyckan som kommissionen redan har.

Närmare slutsats
11 maj lade haverikommissionen fram en preliminär rapport om vad som kan ha hänt Herculesplanet. Nu, en dryg månad senare, är man närmare en slutsats än i maj.

-  Vi har haft ytterligare en månad på oss att värdera de fakta som lades fram då. Och därmed är vi också närmare en slutsats.

Samtidigt är det inte enkelt att få fram en slutlig olycksorsak, framhåller Per-Egil Rygg. Han förutspår att kommissionen kan komma med viktiga säkerhetsanvisningar i slutrapporten under hösten.

-  Ett huvudspår för oss är hur svenska flygtrafikledningen har uppfattat sitt
ansvar och sin myndighet. Samt hur norska fartygschefen har förstått och tagit sitt ansvar i denna situation. Det är en kärnfråga i granskningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!