Febrilt arbete på alla fronter

Arbetet med gruvan i Kaunisvaara pågår för fullt för att det gigantiska projektet ska hålla tidsschemat. Kuriren besökte gruvområdet där just nu 350 personer arbetar - inom kort är siffran det dubbla.

JOBBAR SNABBT. Enligt Northland är Kaunsivaaraprojektet världens snabbast uppbyggda gruvprojekt.

JOBBAR SNABBT. Enligt Northland är Kaunsivaaraprojektet världens snabbast uppbyggda gruvprojekt.

Foto: Göran Lahti

Kaunisvaara2012-02-11 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det är en gnistrande vacker vinterdag när Kuriren besöker gruvområdet vid den lilla byn Kaunisvaara, 2,5 mil norr om Pajala. Cirka 350 personer arbetar febrilt på flera fronter.

Dels byggandet av det gigantiska anrikningsverket och fundamenten till primärkrossen vid Tapuli som tillsammans är bärande i processen att förvandla upp till en meter stora malmblock till så kallat slig, ett finkornigt järnmalmkoncentrat.

Dels avrymning av Tapulimyren för att blottlägga berget där järnmalmen finns under torv- och moränlagret.

Samtidigt byggs den 20 meter höga truckverkstaden, där truckar av modell större ska servas och lagas.

Håller tidsschemat
Arbetet går fort och det brådskar. I november planeras gruvdriften vara igång och då ska hela processlinan med primärkross, bandtransporter, malmlador och själva anrikningsverket vara klart.

- Vi har passerat halvtid i bygget och alla entreprenörer har gjort ett strålande jobb, så även Vattenfall som drar in kraftledningen med 140 kilovolt hit. Våra ingenjörer och kvalitetsteam har också nått de högt ställda förväntningarna, säger Niclas Dahlström, informationschef, Northland.

Snart 700 personer
När Metso kör igång med att installera krossar, kvarnar och bandtransportörer så kommer det att vara över 700 personer i arbete på gruvområdet.

Kylan stoppar inte arbetet men tempot har bromsats lite under den senaste perioden med temperaturer ner till minus 40 grader.

- Vi kan inte ha folk som jobbar med tak- och väggmontage i 30-40 gradig kyla, det är inte rimligt. Men vi ligger till och med lite före tidsschemat i vissa delar och tar ikapp det andra nu, säger Göran Arlefalk, Northlands byggansvarige för Kaunisvaaraprojektet.

Hög stämning
När Kuriren besöker området har kylan mildrats något till 25 minusgrader. Stämningen är hög bland jobbarna, mest män men även en och annan kvinna.

Ove Niva från Gällivare är maskinförare vid bygget av anrikningsverket.

- Jag började jobba här 10 januari i fjol och då var det bara skogsmark här. Det har varit spännande att se allt växa fram under det här året och jag har trivts jättebra, säger han.

1.000 lass per dag
Ute på Tapulimyren ovanpå själva malmfyndigheten lastar stora grävmaskiner torv och moränmassor på dumpers som kör skytteltrafik till och från brytningsområdet med cirka en kilometer i diameter.

En av många unga dumperförare är 22-årige Stefan Ludvigsson från Umeå.

- Jag tycker det är kanon att jobba här. Visst är det långt hem, men vi jobbar sju dagar och är lediga sju, så det går hur bra som helst, säger han.

Stefan Ludvigsson skyndar tillbaka upp i dumpern -han och de andra förarna kör tillsammans 1.000 dumperlass per dag för att blottlägga berget.

I slutet av 2012 ska gruvbrytningen vara igång.

¤ Northland Resources fokuserar på två huvudprojekt: Kaunisvaaraprojektet i Norrbotten och Hannukainenprojektet på den finska sidan om gränsen.

¤ Kaunisvaaraprojektet utanför Pajala i Norrbotten är Northland Resources längst framskridna gruvprojekt. Inom ramen för projektet utvecklas just nu två järnmalmsgruvor – Sahavaara och Tapuli. Senare även Pellivuoma.

¤ Brytningen i Tapuli börjar i slutet av 2012, Sahavaara under 2016 och Pellivuoma, om företaget beslutar att bryta denna fyndighet, troligen kring år 2025.

¤ Totalt investerar Northland fem miljarder kronor i Kaunisvaaraprojektet.

¤ Kaunisvaara har en dokumenterad järnmalmsreserv som räcker i minst 19 år. Malmens egenskaper gör det möjligt att producera ett koncentrat med 69 procent järn, en hög siffra, enligt Northland resources.

¤ Vid normal produktion ska fem miljoner ton järnmalmskoncentrat produceras per år.

¤ Vid normal produktion ska fem miljoner ton järnmalmskoncentrat produceras per år.

¤ Transporten av malmkoncentrat sker med (90-tons) lastbilsekipage vilka kan komma att få en totalvikt, likt den provdispens som Northland nu har, på 90ton, 15 mil till en omlastningsterminal i Pitkäjärvi där järnvägstransporten tar vid på den 226 km långa Malmbanan till Narvik i Norge. Det innebär att en lastbil avgår var åttonde minut, dessutom tillkommer returtrafik med tomma lastbilar.

¤ Planer finns att bygga en järnvägsanslutning från Kaunisvaara till Malmbanan, troligen tidigast i bruk 2022.

¤ Det finns även planer för en fem mil lång genväg som skulle förkorta lastbilstransporterna med tre mil.

¤ I Narvik i Nordnorge, som är isfritt åter runt, lastas järnmalmskoncentratet på stora lastfartyg. 
Bygget av en ny hamnterminal i Narvik har påbörjats i januari 2012. Den totala investeringen för transportlösning mellan omlastningsstationen i Pitkäjärvi och hamnen i Narvik blir cirka 1.3 miljarder kronor.

Källa: Northland resources

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!