Den stora stötestenen för den blivande gruvan i Kaunisvaara i Pajala kommun är transporten av det järnmalmslig som kommer att produceras, cirka fem miljoner ton per år vid full kapacitet. En utredning är tillsatt som ska se över olika alternativ för den 16 mil långa vägsträckan mellan Kaunisvaara och Svappavaara för omlastning till malmbanan.
- Om det skulle bli en järnväg så kan den tidigast stå klar år 2020. Den skulle kosta cirka 15 miljarder så det är klart att vi vill utreda behovet ordentligt, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd under sitt besök vid gruvan.
Landsväg till en början
Hon sa sig vara positiv till järnvägsalternativet, men väntar med att ge besked om det blir av.
- Men för de första åren så är det landsväg som gäller och Trafikverket håller som bäst på att utreda vilka åtgärder som behövs för att klara transporterna. Det handlar om att stärka bärigheten vägbanor men också se över lösningar som ger så lite störningar som möjligt.
Samtidigt pågår en utredning om andra lösningar, exempelvis med eldrivna lastbilar. Det finns stort intresse för att bygga en testbana på ett par-tre kilometer för eldrivna lastbilar i anslutning till gruvan. Resultatet av utredningen presenteras i juni.
Green cargo kör malmen
På tisdagen avslöjades också att det blir Green cargo som får uppdraget att dra malmtågen för Northlands resources gruva i Pajala. Det femåriga avtalet är värt cirka 800 miljoner kronor och blir ett av Green cargos största transportavtal.
- Det är viktigt för oss att nu ha fått logistikkedjan på plats och med Green cargo som tågoperatör får vi en erfaren aktör med resurser, geografisk stark närvaro och erfarenhet av malmtransporter, säger Karl-Axel Waplan, vd och koncernchef för Northland resources.
När gruvproduktionen är i full drift kommer Green cargo att köra tre tåg varje dygn mellan Pitkäjärvi och hamnen i Narvik. Ett tåg med 40 vagnar kommer då att dras av tre ellok.
- Det här är stort för oss och vi är mycket glada att vår produktionslösning har fått förtroendet. Vi börjar köra varje dag redan i januari och dimensionerar vårt åtagande för tågvikter på nästan 5.000 ton, säger Green cargos vd Mikael Stöhr.
Malmtågstrafiken för Northland resources kommer med full kapacitet att sysselsätta närmare ett 50-tal Green cargo-medarbetare.
Under besöket i Kaunisvaara passade Catharina Elmsäter Svärd på att ta en åktur med en 22 ton tung dumper i gruvområdet och när ekipaget återvände var det ministern som satt vid ratten.
- Jättekul att köra själv. Det var inte så svårt som jag trodde, sade hon efteråt.
Enligt Northlands informationschef Niclas Dahlström fanns tillstånd och instruktör i hytten, så ministern bröt inte mot några regler.