På cykeldressin genom Tornedalen

Att ta sig fram med cykeldressin längs efter gamla Haparandabanan är minst sagt fridfullt. Här finns ingen annan trafik än de tre rälsbundna cyklarna.

Naturupplevelse. Med cykeldressin kommer man nära naturen. Längs gamla Haparandabanan växer det blåklockor efter rälsen.

Naturupplevelse. Med cykeldressin kommer man nära naturen. Längs gamla Haparandabanan växer det blåklockor efter rälsen.

Foto: Josefin Silverberg

Karungi2015-09-20 06:00

Ann-Charlott Lundkvist står för bokningarna av cykelturerna som startar från Karungis gamla järnvägsstation. Att trafikera nedlagda järnvägssträckor med cykeldressiner har blivit ett sätt att locka turister i bland annat Österrike. I Norrbotten finns det cykeldressiner att hyra i Arvidsjaur för att cykla Tvärbanan mot Jörn. Och så här, längs gamla Haparandabanan med utgångspunkt i Karungi.

– Det är lite unikt och en kul grej för folk att testa, det är en rolig aktivitet att göra son familj, säger Ann-Charlott Lundkvist.

Hon hoppas kunna utöka antalet cykeldressiner till 13 stycken och hyra ut dem till turister.

– Jag hade en kille från Dalarna här som cyklade mellan Morjärv och Kukkola. Han hade cyklat på alla banor som det går i Sverige och hade tält med sig, berättar Ann-Charlott.

Idag har familjen Andersson och Arnhof tagit sig hit för att testa på cykeldressinen. Sadeln är inte ställbar och det är långt till pedalerna om man är sådär en nio år så när Arwid Andersson ska provcykla får han stå upp på pedalerna. Som sittplatser har Ann-Charlott monterat fast en Baden-Baden-solstoln med en dyna. Där sitter Gustaw Andersson bekvämt medan brorsan trampar.

Albert och Ylva Arnhof som är här med barnbarnet Edwin har testat cykeldressin i Österrike:

– Där är det mycket större med cykeldressin. Folk har möhippor och kickoffer i cykeldressinerna, säger Ylva Arnhof.

Det går snabbt när tramporna väl kommit igång, uppförsbackar kan vara motiga, men mycket av sträckan Karungi–Kukkolaforsen är platt. På vägen

– Det är en riktig naturupplevelse, tänk att åka här när det är riktig höstglöd i träden, säger Ann-Charlott Lundkvist.

Det gäller att se upp lite efter cykelturen. Stenar och grus efter rälsen kan göra att dressinen spårar ur. När cyklisterna når en spårväxling måste de kliva av och lyfta cykeln.

Fakta Cykeldressin

Dressiner användes gammalt tillbaka av banarbetare för att ta sig fram efter rälsen när de behövde inspektera något efter järnvägen eller förflytta personal. Dressiner med tre hjul var vanligast i Sverige. De är också lättare att lyfta undan från rälsen om ett tåg skulle nära sig. Det fanns även pumpdressiner och motordressiner. Idag används istället rälsbilar. Dressiner körs ofta på gamla nedlagda järnvägsbanor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!