Samverkan för sjösäkerhet

Samverkan över gränserna ger större säkerhet till sjöss.
På torsdagen samövade svensk och finsk sjöräddning i Bottenviken.
En mängd båtar, två helikoptrar och över 60 personer deltog.
? Vi behöver detta, har för lite egna resurser, säger Nils Ekman, övningsledare.

KARLSBORG2003-09-05 06:30
Två fiskare på väg från Karlsborg till Torne Furö försvinner. Ett rysk fraktfartyg förlorar två besättningsmän någonstans mellan Malören och Karlsborgs hamn.<br>Där har ni de två scenarier som kom som larm till sjöräddningen mitt på blanka soliga torsdagen.<br>Därmed sattes sjöräddande resurser från både Sverige och Finland i aktion. Ledare för det hela var lotsen Nils Ekman från Erikörens farledsstation. På räddningsspråk är han OSC (on scene control).<br>Viktiga övningar<br> ? Detta är andra gången vi samordnar övningar. Första gången var för två år sedan och det var finnarna som tog initiativet. Men det är vi som behöver detta, vi har för lite egna resurser, säger Ekman.<br>Den gången kom man överens om att upprepa samövningarna vartannat år. Den finska sjöräddningen satsar hårt på övningen. <br> ? Jag är här för att följa övningen på plats och för att bekanta mig med mina svenska kollegor. Jag gillar detta ? mycket, säger kaptenlöjtnant Matti Salokorpi.<br>Han tillhör finska gränsbevakningens sjöbevakningssektion, den halvmilitära myndighet som ansvarar för sjöräddningen i Finland. Salokorpi är chef för ledningscentralen i Vasa som ansvarar för området från Kristinestad till Torneå.<br>Den finska insatsen består av bevakningsfartyget Kurki, en helikopter från Rovaniemi (gränsbevakningens egen) samt enheter från lotsverket, brandkåren och frivilliga ? totalt mellan 35 och 40 personer.<br>Från svenskt håll finns en av arméns räddningshelikoptrar (Superpuman) från Boden, sjöräddningssällskapets båt Pite rescue (civil variant av stridsbåt 90), kustbevakningen, lotsbåtar samt frivilliga ? inalles 25?30 personer.<br> ? Vi har däremot inte längre någon polisbåt att tillgå, säger Ekman.<br>Engelskan är sambandsspråk<br>Vid Erikörens farledsstationen i Karlsborg följs räddningsinsatserna till sjöss via VHF-radio och mobiltelefon. Engelskan nyttjas som sambandsspråk och det tjattrar hela tiden i etern när enheter från båtarna styr de sökande helikoptrarna.<br>De försvunna fiskarna hittas tämligen omgående. De två, som i verkligheten är från Kalix räddningstjänst, hade fått fel på sin motor och hamnat på ön Björn i stället.<br> ? Det gick lite för fort. Det är nästan för bra väder, säger Mikael Pesula, Sjöfartsverket.<br>Men vädret hjälper inte sjöräddarna att snabbt hitta de två försvunna ryska sjömännen (två flytdockor). Dessa har av Kalix räddningstjänst ankrats fast ost om Stora Gubben och mellan Humlan och Halsögrundet långt ut i Kalix skärgård.<br>Enligt scenariot tog det nämligen ett par timmar innan de två saknades och sökområdet är därmed stort.<br>Efter flera timmar konstaterar Nils Ekman:<br> ? Det är ett svårt att hitta personer i vatten, även i detta väder.<br>Utvärdering över en bit mat<br>Klockan går mot 16.00 och letandet ska just avblåsas när den svenska helikoptern hittar de två med kort mellanrum. De två saknade torrdräkter men hade flytvästar. I verkligheten hade de nätt och jämnt överlevt.<br> ? Det är mellan elva och tolv grader i vattnet, det tar då några timmar att bli för svårt nedkyld, säger Nils Ekman.<br>Alla enheter återvänder till hamn och fastland för att fylla bränsle i både maskiner och besättningar.<br> ? Och nu ska vi utvärdera övningen tillsammans med en bit mat under kvällen, säger Ekman.<br>Och 2005 är det dags igen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!