I december blev det klart att EU:s regionalfond ger 17,8 miljoner kronor till satsningen på Haparandabanan. Finansieringen för ett resecentrum i Kalix är där med säkrad.
Läs mer: Kalix jublar – klart med finansiering för resecentrum
– Samarbetet med Finland behöver lyftas på nationell nivå. Det är en större sak än bara Haparandabanan och där behöver vi hjälp av regeringen med att få till avtal, säger Kalix kommunalråd Ellinor Söderlund. Tillsammans med Haparandas Peter Waara och landstingsrådet Maria Stenberg uppvaktade hon infrastrukturminister Anna Johansson i frågan under tisdagen.
– Vi fick fram våra slutsatser och jag tycker att ministern lyssnade på oss. Vi har sagt att vi vill ha ett besked från regeringen under vårterminen, säger Peter Waara.
Den norrbottniska delegationen vill få ministern att förstå effekten av persontrafik på Haparandabanan och ett sammanknutet järnvägsnät mellan Luleå och Uleåborg.
– Min känsla är att man inte riktigt förstår den potential som finns i regionen. Vi försökte lyfta aspekterna kring internationalisering och arbetspendling i området, säger Peter Waara.
2018 hoppas de att persontrafiken ska vara igång, om satsningen går igenom skulle restiden mellan Norrbottens kuststäder halveras.
– Framför allt innebär en sådan tåglinje för persontrafik att man i området når 420 000 personer inom några timmar. Det stärker förstås hela regionens attraktionskraft för företags – och affärsetableringar, säger Peter Waara.
Kenneth Johansson, chef över regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, presenterade projektet för infrastrukturministern.
–Pendeltrafiken mellan Luleå–Boden kan vi köra igång på egen hand, med de beslut från kommuner och landsting som vi har. För Luleå–Haparanda behöver vi statlig medfinansiering, 10,3 miljoner och hjälp att få till avtal med Finland.
Det kan bli aktuellt med ytterligare en ansökan till EU om finansiering. Beviljas den samtidigt som staten går in med pengar kan turerna längs banan trappas upp.
– Grundplanen är sex dubbelturer per dag, på morgonen och eftermiddagen. Med mer pengar kan vi sätta in några turer även mitt på dagen, säger Kenneth Johansson.
I ett senare skede kan även Morjärv bli aktuellt som knytpunkt.
– På sikt vill vi att Morjärv är med, för att få ett bra sammanknutet järnvägsystem i länet. Men där behövs en hel del infrastrukturella åtgärder.
Relaterade nyheter:
Byggstart för Norrbotniabanan våren 2018
Norrbotniabanan först om 10-13 år
Vill du ha nyheter från Kalix på facebook – gilla Kuriren Kalix här
Vill du ha nyheter från Tornedalen på facebook – gilla Kuriren Haparanda här