Rekordstor ersättning

Något gick fel vid asfalteringen av E 4.
300 bilister har till dags dato fått totalt 800.000 kronor i ersättning för skador på fordonen. Rekord för länet.
Entreprenören fick också göra om jobbet för några miljoner kronor.

KALIX/BODEN2006-11-01 06:00
Sommaren 2005 skulle E 4 mellan Salmis och Harrioja få en ansiktslyftning. En ytbehandling gjordes, vilket enkelt uttryckt innebär att sten klistras fast i vägbanan på den befintliga asfalten för att få ett nytt slitlager.
Slutresultatet för den 13 kilometer långa sträckan blev dock inte alls som tänkt var. På senhösten började stenarna lossna och orsakade mängder av skador på de bilar som körde längs E 4.
Skadeanmälningarna till Vägverket formligen rasade in. Totalt ville 736 bilister ha ersättning för de stenskott som drabbade dem.

Ersättning till 300 bilägare
Vägverket är normalt mycket restriktivt att utge ersättning. Men här ansågs motiverat att betala. 300 fordonsägare har fram till nu fått ersättning.
Totalt betalades drygt 800.000 kronor ut. Det är den största skadeutbetalningen som gjorts i Norrbotten gällande ett enskilt skadeärende.
Georg Danielsson var projektledare på Region Norr.
- Stenarna satt inte fast ordentligt, den saken är klar. Varför vet vi inte. Tekniken som användes är inte helt lätt och få använder den.
Han påpekar att när den aktuella metoden misslyckas blir skadorna enorma.
- Där skiljer sig den metoden från andra. Skadorna uppstår inte bara på ett ställe, utan på en lång sträcka.
Här blev dessutom skadeperioden lång. Vintern kom och det var då omöjligt att åtgärda vägavsnittet.

Entreprenören tar ansvaret
Av de 800.000 kronorna som Vägverket betalade ut i ersättningar fakturerades entreprenören cirka 700.000 kronor. Huvudentreprenör för arbetet var Asfaltbeläggningar i Boden. Företaget anlitade i sin tur en finsk entreprenör, Lemminkäinen Oy, ett av Nordens största i branschen.
- Lemminkäinen har fungerat jättebra och tar ansvaret. De har gjort om arbetet och tar på sig ersättningarna, säger Lars Olofsson, VD för Asfaltbeläggningar. De är stora och klarar det ekonomiska, men det är naturligtvis olyckligt när det blir fel.
Asfaltbeläggningar drabbas i mindre utsträckning av det misslyckade jobbet. Lemminkäinen den stora smällen av skadeersättningarna och kostnaden för att göra om ytbehandlingen för tre-fyra miljoner kronor.

Regn påverkar
Lars Olofsson pekar på att i fall som detta finns många samverkande faktorer som gör att det går snett.
- Under arbetet rådde hög luftfuktighet, vilket kan ha varit en faktor. Möjligen kan också för litet bindemedel ha inverkat. Men jag är ingen expert här och därför sålde vi bort den delen.
Metoden som användes kan drabbas av problem. Regn påverkar exempelvis negativt. Enligt Lars Olofsson händer det någon gång om året i Sverige att arbetet misslyckas.
Tekniken har dock fördelar.
- Den är billig och slitstark.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om