Varumärket ska byggas med Kalixanda

Kompass Kalix ska få fart på näringslivet. Genom att bland annat fastställa vad Kalixandan är ska varumärket Kalix arbetas fram.
? Kalixandan är något som redan finns, det gäller att lyfta fram det och göra det synligt, säger projektledare Eva Ljungqvist.

KALIX2005-06-29 06:30
Allting började hösten 2004, då företagar- och utvecklingscent-rum Made In Kalix med Eva Ljungqvist i spetsen anordnade en näringslivsdag för organisationer, föreningar, företagare och politiker i kommunen.<br>&nbsp;? Vi i Made In Kalix kände att vi behöver samlas kring någonting gemensamt för att stärka näringslivet. Det kändes som att vi jobbade var och en för sig samtidigt som vi jobbade för samma saker. Vi såg inte varandra och vi pratade inte med varandra. Därför började vi med att se om behovet fanns.<br>Fick med politikerna<br>Det visade sig att samtliga närvarande ville verka för ett starkare samarbete och Kompass Kalix bildades. Eva Ljungqvist berättar att en av de viktigaste bitarna har varit att få politikerna med sig, något som lyckats över förhoppning. Kommunens egen näringslivsutvecklare Anders Höglund ingår bland annat i projektgruppen. Tidigare i månaden hölls ännu ett näringslivsmöte där bilden av varumärket Kalix klarnade något, men det är inte på långa vägar klart ännu. Eva Ljungqvist framhäver vikten av enträget och hårt arbete.<br>Bygga varumärke<br>&nbsp;? Det är inte så att vi bestämt att nu ska vi fixa fram en Kalixanda och hej och hå, utan det här är ett arbete som kommer pågå i flera år. Kalixandan är öppenhet och ärlighet, sådant som finns här. Det positiva som vi vill lyfta fram. Men i det hela handlar det om att arbeta med varumärket Kalix och göra det till fördel för både skola och företag.<br>Varför behöver Kalix ett varumärke?<br>&nbsp;? Det behövs en gemensam anda. Precis som man jobbar för en laganda behövs en samhörighet kring en ort. Jag kommer själv från Piteå, och där har man har alltid pratat om Piteåandan och alla vet vad det är. Den där stoltheten som är så viktig för den egna hembygden.<br>Vägen till målet är utstakad, och det är ännu mycket arbete kvar men det finns i sikte. Eva Ljungqvist ger sin vision av Kalix kommun efter målgång.<br>&nbsp;? Vi tror att Kalix syns på kartan och att näringsliv och Kalixbor trivs att verka i här. Att vi skapar arbetstillfällen, och att Kalix finns med i de satsningar som görs omkring oss.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om