Nu pågår utredning om att göra det lagligt att köra ännu större lastbilar i Sverige. Gränsen går nu vid 64 ton. Tanken är att öka det till 74 ton.
– Vi är i en konkurrenssituation mot Finland där de redan har tunga fordon (76 ton). Vi har också ett läge med längre transportavstånd än i mellan- och södra sverige. Vi är väldigt angelägna om att ha tyngre fordon och få ner kostnaderna och få bättre miljö om vi sparar bränsle och minskar utsläppen, säger Björn Winsa.
Just konkurrensen med Finland, i skogsnäringen, är ett viktigt argument.
– Lokalt i Karlsborg är vi belägna nära finska gränsen och får mycket från Finland. Men de kan inte gå till Karlsborg med full last, vi får begränsa lasten och det blir dyrare så klart, förklarar Winsa.
Winsa är övertygad om att större fordon innebär färre fordon i trafiken.
– Jag ser bara fördelar. Både ekonomi, miljö och trafiksäkerhet blir bättre.