Turistbyråer satsar på info

Kommunerna i östra Norrbotten har beslutat att satsa på informationssystemet Tellus. Turistorganisationen Heart of Lapland går in med 275.000 kronor i projektet.

KALIX2005-06-23 06:30
? Det blir roligare, enklare och effektivare att jobba ute på turistbyråerna, och det tycker vi är viktigt, förklarar Heart of Laplands ordförande Lars Malmström.<br>Martin Spegel är projektledare för IT-projektet som syftar till att samla information från samtliga Norrbottniska turistbyråer, i ett sammanlänkat system.<br>&nbsp;? I dag har turistbyråerna papper, pärmar och listor med all information. Om något hamnar på internet är det någon annan som lagt ut arbetet. Det här kommer att bli turistbyråernas dagliga arbetsverktyg där de samlar all information, och dessutom kan lägga ut den direkt på webben.<br>Utvecklat i Norge<br>Systemet är utvecklat i Norge, och målet är att samtliga norrbottenskommuner och deras turistbyråer ska ansluta sig. Med Kalix, Överkalix, Haparanda, Övertorneå och Pajala är nämligen nio av 14 kommuner med i nätverket. Endast Boden, Arvidsjaur och Arjeplog har tackat nej, Älvsbyn avvaktar och Jokmokk har beslutsvånda.<br> Lars Malmström tror inte att datasystemet i sig kommer innebära någon skjuts för turistnäringen i östra Norrbotten.<br>&nbsp;? ?Shit in, shit out? brukar jag säga om de här datasystemen. Det är inte så att man kan göra allting bättre med en teknisk lösning. Men har du bra produkter, vilket vi har, så kan du genom det här systemet nå ut med dem på ett effektivare sätt.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om