Tanken är att tunga fordon ska få väga 74 ton, inte nuvarande 64 ton. För skogsnäringen vore det ett bra konkurrensmedel mot Finland, där det redan är tillåtet med så tunga lastbilar på vägarna.
Pia Nilsson (S) och Leif Pettersson (S), båda från trafikutskottet, har därför varit på besök i Kalix där man har diskuterat behoven och bland annat besökt Billerudkorsnäs, som vill ha tyngre fordon.
Tommy Nilsson (S) är första vice ordförande i kommunstyrelsen i Kalix. Han fick efter riksdagsmännens besök intrycket av att trafikutskottet inte har någon insikt i hur viktig näringen är för Norrbotten och i längden för staten.
Det här tog han upp under kommunens förra sammanträde i fullmäktige.
– De vet inte hur vi har det här uppe, de pratar om att vi kan använda våra järnvägar bättre, sade Nilsson då.
– Jag har fått intrycket av att många inte vet hur det ser ut egentligen.
Karin Svensson Smith (MP) är ordförande i trafikutskottet.
– Det här förslaget (om tyngre lastbilar) lämnades in för två veckor sedan. Nu ska den ut på remiss och regeringskansliet ska bereda det – så är läget, säger hon.
Hon menar att man är medvetna om fördelarna med att tillåta ännu tyngre fordon. Men hon ser också nackdelar.
– Jag är kritisk mot att man försöker införa det i hela vägnätet. Det blir så väldigt mycket pengar som måste gå till att förstärka vägar i stället för att rusta upp järnvägar då, förklarar Karin Svensson Smith.