Tommy Wennberg befinner sig på vägarbete längs E4 mellan Töre och Åkroken. Han är van och känner till alla säkerhetsrutiner men värre är det med de förbipasserande trafikanterna. Trots tydliga varningsskyltar och hastighetsbegränsningar passerar fordon förbi i betydligt högre farter än de rekommenderade. Stenar och grus som flyger upp tillhör vardagen – de rödgula markörerna som syftar till att visa på vilken sida man ska köra flyger också ofta sin kos. Många förstår inte deras budskap utan kör på fel sida av körbanan där arbetarna vistas.
Skadades
Men det kan sluta värre än så. För två år sedan var Tommy Wennberg med om en olycka på E4 där en kollega skadades svårt efter att ha blivit påkörd i ett avspärrat område. Efter det har han blivit ännu mer uppmärksam och hans betyg till trafikanterna är lågt.
– Det är fruktansvärt hur de beter sig, hastigheterna är alldeles för höga, säger han.
Med 30 års erfarenhet konstaterar han att trafikanternas beteende bara blir värre.
Fartkameror
Hans arbetsledare, Rolf Rosenberg håller med.
- Man spelar med människoliv och E4 är värst, där vill man helst inte vistas men vi har inget val. Vårt jobb är ju att förbättra för trafiken, säger han.
Det enda sättet att hålla nere farten är polisövervakning eller eller mobila fartkameror, tror Tommy Wennberg. Att sätta upp fler skyltar hjälper däremot inte.
– Då distraheras bara förarna. Vägverket eller polisen borde istället tillhandahålla fartkameror vid alla vägbyggen, det får förarna att sakta in, säger han.
Polisen bedömer var fartkamerorna ger största effekt, vi kan bara samråda med dem vilket också har hänt, säger Per-Mats Öberg vid Vägverket region nord.