Telefontrassel - ett svårlöst fall för Telia

I flera månader har Gil och Ture Fällmans telefonlinje i Nyborg fungerat uruselt trots besök av Telias tekniker.

KNASTRIGT. Ingen av telefonerna fungerar som de ska hemma hos Gil och Ture Fällman.

KNASTRIGT. Ingen av telefonerna fungerar som de ska hemma hos Gil och Ture Fällman.

Foto: Mathilde Albinsson

Kalix2011-05-18 06:00

Det är inte lätt att prata i telefon med Gil och Ture Fällman. Linjen både knastrar och sprakar. Problemet har pågått under flera års tid, men har eskalerat under de senaste månaderna.

- Folk blir förbannade när de ringer hit. De tror att vi inte bryr oss om att laga telefonerna, men det är ju inte vårt fel att linjen är dålig, säger Gil Fällman.

Utan resultat
Tre gånger har Telia skickat tekniker till Fällmans. Inget av besöken har gett något resultat. De har kontrollerat jacken, undersökt den trådlösa telefonen samt den väggfasta och bytt telefontråden mellan husen. Ingenting har hjälpt.

- Vi är lojala mot Telia och har inte bytt bolag trots problemen. Så det är jobbigt att hålla på och betala för något som inte fungerar, säger de.

För ett par dagar sedan tog Fällmans kontakt med Telia på nytt. De har nu tillsatt en specialistgrupp och säger att de ska gå till botten med telefontrasslet.

- Vi borde ha gjort något mycket tidigare. När kunder får återkommande problem med telefonlinjen har vi som rutin att åtgärda detta så fort som möjligt. Den här gången har det tyvärr skett väldigt sent, säger Karin Nordlund, informationsansvarig på Telia.

Vad problemet beror på är dock fortfarande oklart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om