Efter tung start – nu ökar resandet pĂ„ Haparandabanan

NÀr samhÀllet öppnar vÀcks hoppet om att fler ska Äka med Haparandabanan. I december förbÀttras tidtabellen.

Per Nilsson, teknisk chef i Kalix, hÀr utanför 
nybyggda resecentrum, berÀttar att tÄgÄkandet har ökat sedan starten.

Per Nilsson, teknisk chef i Kalix, hÀr utanför nybyggda resecentrum, berÀttar att tÄgÄkandet har ökat sedan starten.

Foto: Ulrika VallgÄrda

Kalix2021-10-04 05:30

1 574 personer reste i april med Haparandabanan. I augusti hade det gÄtt upp till 2 397.

I Kalix ser Per Nilsson, teknisk chef, ett ökat intresse för resandet pÄ Haparandabanan sedan resecentrum invigdes 1 april. I augusti var det knappt 1100 personer som steg av eller pÄ tÄget i Kalix, jÀmfört med 680 i april.

– ErfarenhetsmĂ€ssigt tar det tre till fem Ă„r att etablera ny tĂ„gtrafik. Med detta i beaktande Ă€r utvecklingen i sommar positiv.

Vid starten kom det kritik för att tidtabellen inte var anpassad för arbetspendling frÄn LuleÄ och Boden till Haparanda pÄ morgnarna, utan bara Ät andra hÄllet. I december nÀr nya tidtabellen kommer ska den saken vara ÄtgÀrdad.

– Vi vill egentligen ha fem dubbelturer per dag för att det ska funka riktigt bra men nu blir det i alla fall en förbĂ€ttring pĂ„ de befintliga tre.

Joakim Berg, kommunikationsansvarig pÄ NorrtÄg AB, berÀttar att de ska titta pÄ möjligheterna att utveckla trafiken med fler turer, men det blir tidigast om ett Är i sÄ fall.

– Vi jobbar pĂ„ uppdrag av Regionala kollektivtrafikmyndigheten som bestĂ€mmer hur mĂ„nga turer de vill ha. Men sedan finns det ocksĂ„ begrĂ€nsningar i tillgĂ„ng pĂ„ fordon. Det Ă€r en allmĂ€n brist pĂ„ fordon i hela Sverige.

Trots ökningen den sista tiden medger operatören för Haparandabanan, Vy TÄg, att starten har varit tung.

– Det har ju varit en jĂ€ttetuff tid med den pandemi vi har levt i, sĂ€ger Christer Berglund, affĂ€rschef hos Vy tĂ„g, som kör NorrtĂ„g.

De första mÄnaderna fick bara 50 procent av platserna fyllas, mÄnga avstod frivilligt resor för att minska smittspridningen, andra arbetade och studerade hemma pÄ distans.

– Det Ă€r klart att det har pĂ„verkat oss jĂ€ttemycket ekonomiskt. Men vi har stora förhoppningar om att vi kan plocka tillbaka resenĂ€rer nu.

Är det nĂ„gon fara för att bolaget inte ska klara pĂ„frestningarna?

– Nej, vĂ„ra Ă€gare Vy TĂ„g i Norge Ă€r starka och det Ă€r vi tacksamma för. Men vi hade aldrig kunnat fortsĂ€tta Ă„r efter Ă„r med en pandemi, det Ă€r inte en hĂ„llbar situation. 

Ett annat problem under starten har varit att mjukvaran inte har varit helt kompatibel mellan bana och tÄg.

– Det har gjort att vi har fĂ„tt köra med viss reducerad hastighet. Det har blivit nĂ„gra minuters försening pĂ„ varje resa, mer eller mindre. Men vecka 40 ska det vara Ă„tgĂ€rdat.

Han hoppas i framtiden kunna knyta ihop trafiken pÄ Haparandabanan med Finland, men kan inte sÀga nÀr det kan komma att ske.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!