Komikern och tv-profilen Måns Nilsson har i veckan testat svenskarnas kunskaper om stroke. Turnéen ska bidra till att öka medvetenheten om symtomen så att stroke kan upptäckas i tid.
– Jag fick frågan och tackade ja till att vara med och sprida budskapet. Humor kan vara bra att använda sig av, det är lätt att ta till sig, säger Måns Nilsson.
Från varje stad som turnéen besöker klipps en film ihop och läggs ut på nätet. I dag dök Måns Nilsson upp med kamera och mikrofon utanför gallerian i Kalix för att tillsammans med förbipasserande gå igenom det så kallade AKUT-testet (Ansikte, Kroppsdel, Uttal, Tid). Många verkade ha koll på symtomen.
– Folk är trevliga och vill vara med, det är nog bara Falun som har varit bättre hittils, där hade de full koll, säger Måns Nilsson och skrattar.
Leif Johansson och Eva Ekros var två av dem som stannade till och ville vara med. De tycker att allmänhetens kunskaper om sjukdomen måste bli bättre.
– Det behövs, speciellt unga tror jag inte vet så mycket om det, säger Eva Ekros.
Sedan 2011 har Nationella strokekampanjen pågått på initiativ från landsting och regioner i landet. I år avslutas kampanjarbetet.