– Det är jättehäftigt, en riktig milstolpe, säger Peter Viklund, projektledare vid Trafikverket.
– En stor dag för Kalix kommun. Bron betyder oerhört mycket för orten, säger kommunalrådet Tommy Nilsson (S).
Den absolut första bilisten som passerade när trafiken släpptes på klockan 13.30 var Stefan Brännmark från Risögrund. Han var inte beredd på uppståndelsen.
– Jag hade varit hos tandläkaren och så skulle jag lämna tillbaka ett släp som jag hade lånat, berättar han.
Medan han väntade på att trafikljusen skulle slå om till grönt – signalen för att bron öppnade – blev han intervjuad i media.
–Jag sa åt mina barnbarn när jag kom hem sedan, att nu har ni fått träffa farfar som har blivit historisk, berättar han i telefon efteråt.
Kalixborna flockades vid vägkanten för att bevittna tilldragelsen.
– Det är bra att det blir en ny bro. Den behövs för tung trafik, säger Siri Nordgren.
Maken Kjell Nordgren minns den förrförra gamla smala bågbron bron som var här före 1957.
– Jag åkte över den när jag skulle till min mormor som bodde på andra sidan, berättar han.
Brobygget startade i juni 2019 och kostar 300 miljoner kronor. Bron från 1957 är uttjänt och behövde därför bytas ut. Dessutom ska vägsträckan klassas upp, så att även 74-tonstrafik kan köra över bron. Det sker i april. Tyngre fordon måste idag köra genom Gammelgården.
– Den ursprungliga tidsplanen var att vi skulle vara helt färdiga i år. Nu blir vi snarare helt klara nästa höst, säger Peter Viklund.
Fördröjningen har bland annat berott på problem med grundläggningen. Under 2020 fick bron stängas av i en vecka då ett av brostöden hade underminerats och behövde stabiliseras med betong.
Det som återstår nu är bland annat att riva den gamla bron.
– Ingenting får hamna i älven, så den måste tas ner under kontrollerade former. Förmodligen plockas den ner i bitar.
Trafikverket har nyligen skjutit till pengar för att även göra i ordning rondellen, i folkmun kallad Kråkfällan.
De som har jobbat med bron är också glada en sådan här dag.
– Det är superroligt, säger projektledaren Jinchun Song.
– Det är ju inte ofta man bygger en ny bro på E4. Det känns som att man har fått vara med om något unikt, säger Filip Eriksson, praktikant från LTU.
På onsdag ska alla som har jobbat med brobygget äta middag tillsammans, berättar Niklas Sikström, en av arbetsledarna.
– Det blir lite julavslutning och så ska vi fira att bron är klar.