Skolverket har sökt goda undervisningsexempel i skolor runt om i Sverige då programmering förs in i kursplanerna i matematik, teknik och samhällskunskap från höstterminen 2018.
Efter ett besök i klass fyra på Norrskenets friskola beslutade Skolverket att återvända dit med ett filmteam och så skedde den gångna terminens sista skoldag.
Albin Lundbäck Strömberg och Enzo Barsk, elever i klass fyra, säger så här:
– Programmeringen har gjort oss mer intresserade av matematik. Man jobbar mycket med matte och får träna på att tänka logiskt.
Marie Tängdén är undervisningsråd, avdelningen för skolutveckling, Skolverket:
– Filmen kommer att ingå som en del i en webbaserad kurs som riktar sig till all personal i förskola och skola.
Linnéa Utterström, matematiklärare, berättar att hon jobbat medvetet med programmering i matematikundervisningen hela läsåret och att Skolverkets uppskattning är trevlig:
– Det är kul att få ett kvitto på att de tycker att det jag gör är meningsfullt och passar in i hur de tänkt sig att programmering kan komma att användas i undervisningen. Jag utgår alltid från det matematikinnehåll som ska läras och planerar sedan programmeringsuppgifterna utifrån hur de kan stötta det lärandet. Vi programmerar inte bara för att det är kul, utan det är matematiken som är det centrala. Sedan är det ju självklart en bonus att eleverna tycker att det är roligt och motiverande.