Skolsamverkan ger insikt i andra kulturer

Trots olikheterna finns också många likheter. Det har eleverna i fem Kalixskolor lärt sig av samverkansprojektet Hållbar utveckling där fem skolor från Kampala i Uganda också ingår.

LÄRORIKT. Vid besöket i Ytterbyn mötte John Ofwono, Charles Masaba och Jeremy Mejambi bland andra rektor Monika Wallgren och eleverna Johannes Nilsson, Jonatan Sandberg och Chatchai Khongmon i klass fem.  Foto: Britt-Louise Spets

LÄRORIKT. Vid besöket i Ytterbyn mötte John Ofwono, Charles Masaba och Jeremy Mejambi bland andra rektor Monika Wallgren och eleverna Johannes Nilsson, Jonatan Sandberg och Chatchai Khongmon i klass fem. Foto: Britt-Louise Spets

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix2009-12-09 06:00
För drygt ett år sedan inleddes projektet Hållbar utveckling där skolorna i Ytterbyn, Näsbyn, Gammelgården, Töre och Centrumskolan samarbetar med de fem skolorna i Kampala. Syftet är att stärka och utveckla den ekonomiska, sociala och ekologiska tillväxten både lokalt och globalt. Just nu fokuseras arbetet på den sociala och ekologiska delen, berättar projektledaren Björn Emmoth. Eleverna har via projektet fått en inblick i Kampalaelevernas vardag där klasserna bland annat består av upp till 100 elever och tillgången på läromedel är sparsam. Och eleverna samt lärare och rektorer i Kampala har fått lära sig att respektera och lyssna till varandras åsikter, enligt John Ofwono, rektor i en av Kampalas skolor som har besökt Kalix tidigare och nu finns på plats igen tillsammans med med sju kollegor. Bland annat har John Ofwono medverkat till att införa "barnens parlament" i skolorna. Utöver det har miljötänkandet också börjat införas vid skolorna. Det mest centrala med samarbetet är att motverka främlingsfientlighet innan den når till Kalix, säger Björn Emmoth. -  Har man kompisar utomlands växer inte fördomarna, i stället utvecklas den sociala förmågan. Projektet som pågår till hösten 2010 finansieras ytterst av SIDA via ICLD, internationellt centrum för lokal demokrati.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om