Samåkningen inte olaglig
Samåkningen i Pålänge är inte olaglig så länge ingen betalning ges till föraren och länsstyrelsens enhet för tillväxt och kommunikation stödjer tillsammans med Vägverket projektet. Men det finns andra varningstecken, enligt länsstyrelsens Gunnel Zätterqvist. - Taxi och buss kan konkurreras ut, säger hon.
Gunnel Zätterqvist arbetar med frågor som berör yrkesmässig trafik. Hon har haft besök av projektledaren för FAIT, Herbert Sundell, och informerat honom om lagtexten kring vad som anses vara yrkestrafik. Lagstiftningen är mycket skärpt och då och då dyker det upp fall som rör sig i gränslandet för vad som är tillåtet. I Pålänge finns dock ingen chaufför som begär någon ersättning.
- Min uppgift är att informera om vad lagen säger, och om föraren tar emot betalning är det fråga om yrkestrafik, säger Gunnel Zätterqvist.
Men om organiserad samåkning etableras på fler orter kommer det att föra med sig problem för de som är yrkesförare, tror hon.
- Det här är även en konkurrensfråga, taxibolag och bussbolag kan bli utkonkurrerade.
Stöd från Vägverket
Samåkningsprojektet drog igång i mars förra året och projekttiden gick ut vid årsskiftet. Länsstyrelsens enhet för tillväxt och kommunikation gav ett ekonomiskt stöd till verksamheten, med bakgrunden att det handlade om samåkning utan ersättning.
- Samåkningen ger en ökad möjlighet att bo och leva på landet, säger Jimmy Bystedt.
Även Vägverket stödjer initiativet, och har betraktat projektet som mycket lyckat på fler än ett sätt. Det bidrar till att koldioxidutsläppen minskar, men det finns även en social aspekt.
- Byborna kan nu träffas som de aldrig har gjort tidigare, säger Ulf Pilroth, projektledare, och uttrycker samtidigt att det inte finns något hinder för att fler orter ska kunna etablera en liknande samåkningslösning, så länge ingen ekonomisk ersättning ges.
- Vi tycker det är kul att lilla Pålänge i Norrbotten kan vara vägledande för hela riket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!