Samåkning för bybor ett föredöme
Peter Eriksson, språkrör för Miljöpartiet, vill bana väg för byn Pålänges initiativ till samåkning. I en interpellation till infrastrukturministern frågar han vad hon tänker göra för att liknande arrangemang ska kunna bli verklighet på andra orter i Sverige.
Länsstyrelsen har reagerat på samåkningssystemet, flexibel aktuell integrerad tidtabell (FAIT), som går ut på att alla som har möjlighet kan anmäla sig som chaufförer på byns hemsida. Där anger de vilken tid de ska åka in till Kalix, samt vilken tid de ska hem.
- De som vill åka går in på hemsidan och anmäler sig till mig, säger Lena Isacson, en av chaufförerna.
Enligt Herbert Sundell, ordförande för byaföreningen i Pålänge, finns det två punkter som länsstyrelsen har anmärkt på. Det handlar dels om att verksamheten kan uppfattas som "svarttaxi", då byborna gärna ger sin chaufför en symbolisk tia som tack för skjutsen. Vidare är det tidtabellen på internet som kan utgöra ett problem, eftersom att samåkningen då kan betraktas som linjetrafik. I yrkestrafiklagen finns samma förevändningar vilket gör att samåkningen kan ses som ett lagbrott.
- På 2000-talet fungerar internet som en anslagstavla, men lagen har inte ändrats i takt med utvecklingen, säger han.
Peter Eriksson delar Herbert Sundells uppfattning. Många orter på landsbygden har funderat på möjligheten med organiserad samåkning - ett alternativ som är bra både för miljön och för byborna. Länstrafiken tjänar också på samåkning byborna emellan, enligt Eriksson.
- Om fler lämnar bilen hemma får vi också fler i behov av bussar.
I en interpellation ställd till stadsrådet Åsa Pettersson frågar Peter Eriksson hur hon vill förändra lagen för att uppmuntra att fler orter tar liknande initiativ till samåkning. Med anledning av interpellationen kommer Eriksson och Torstensson att debattera frågan i kammaren.
- Vi kan inte ha en lagstiftning som hindrar denna positiva utveckling, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!