Sågen skattas till döds

Om nya vägskatterna införs står sågverken i Norrbotten inför att läggas ner, bedömer Anders Olofsson, VD i Rolfs såg.
? Jag måste tro att de tar sitt förnuft till fånga, säger han om statens roll. Skogforsk utredde följderna för hans företag, och det går åt skogen för de 80 anställda.

KALIX2005-04-19 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=845982&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Läs mer: Sågen skattas till döds</STRONG></A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=845958&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort=">Läs mer: Davids kamp mot Goliat - del 1</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=845959&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Läs mer: Davids kamp mot Goliat - del 2</STRONG></A><BR><BR><BR>Rolfs såg har de senaste två åren redovisat resultat på en?två miljoner kronor. Men med den föreslagna kilometerskatten och höjningen av dieselskatten fullt ut ökar årskostnaderna med 7,5 miljoner kronor, visar den undersökning Skogforsk gjort.<BR>Lika med noll<BR>Sågverket kommer att gå back år efter år och i rapporten från Skogforsk säger företagsledningen att med nya vägbeskattningen går det mot nedläggning.<BR>&nbsp;? Jag kan ju inte gå ut och yttra mig så, men förutsättningarna för att bedriva sågverk blir ju lika med noll, säger VD Anders Olofsson när Kuriren vill ha hans kommentar.<BR>Forskningsinstitutet Skogforsk har undersökt förutsättningarna i och med ny vägbeskattning för några sågverk, bioenergiföretag och ett åkeri. Förutom Rolfs såg finns ytterligare ett Norrbottensföretag med i undersökningen, Setra Groups sågverk i Seskarö. Sågverket skulle få en kostnadsökning på 13,7 miljoner kronor med nya beskattningen på landsvägstransporter.<BR><BR><STRONG>Alla nedläggningshotade</STRONG><BR>Det kan gå ut över de 60 anställda, plus anställda i andra funktioner. Setra Group, som har många anläggningar i Sverige och driver Assidomäns gamla sågverk, gick i fjol i förlust med 108 miljoner kronor. Setra ägs av statliga Sveaskog, LRF och böndernas skogsägarrörelse. Till synes mer stryktåliga ägare än de i mindre privatägda sågverk.<BR>Anders Olofsson menar att om andra sågverk i Norrbotten omfattats av samma undersökning som Rolfs såg och Seskarösågen skulle resultatet blivit att alla är nedläggningshotade.<BR>&nbsp;? Ja, allihop. Kanske inte Stenvalls då. De flesta sågverk i Norrbotten har ju gått på nollstrecket eller på minus. Även de stora. Trots att de har starka ägare. För oss går det inte att hålla ihop kalkylen om du tar bort 7,5 miljoner kronor. Hur ska det kompenseras? undrar Anders Olofsson. Han tror rent av att de stora skogsbolagen, som Setra och SCA, skulle kunna fatta beslut om att lägga ner sina sågverk.<BR>Det gäller då två stora sågverk i Piteå och det nämnda sågverket i Seskarö.<BR>&nbsp;? Inte stoppar de här bolagen in pengar i det långa loppet, tror Anders Olofsson.<BR>Mot detta står att skogsbolag som SCA driver sågverk kombinerat med bruk, vilka är klart lönsamma. Råvaran kombineras mellan sågverk och bruk, till nytta för båda.<BR><BR><STRONG>Potentiell överlevare</STRONG><BR>Anders Olofsson pekar på den förändringens vind som blåst, där bruk och sågverk inte hör ihop. Setra har inget bruk i Norrland. Kappa, som driver före detta Assidomäns bruk i Piteå, har inga sågverk. Det har inte heller Billerud, som driver Karlsborgs bruk. Bruken kan likväl komma åt råvara att koka.<BR>Folke Stenvall, från Stenvalls Trä, representerar alltså den potentielle överlevaren bland sågverken. Räknar vi in Älvsbyhus bland sågverk, vilket faktiskt är en viktig del i hustillverkningen, har vi ännu en förmodad överlevare.<BR>Men de som minst sagt far illa av högre vägbeskattning är skogsägare i inlandet, menar Folke Stenvall.<BR>&nbsp;? Den ökade beskattningen kan slå på olika sätt. Hämtar vi timret i närheten, 20 kilometer bort, ökar kostnaderna med fyra kronor per kubikmeter. Men tar vi från inlandet handlar det om 40 kronor. Skogsägaren i inlandet förlorar mest, den här beskattningen är alltså orättvis.Samtidigt går inte tåg och båt att använda, landsvägen är enda alternativet, säger Folke Stenvall.<BR><BR><STRONG>Bakgrund/ Beskattning på transporter</STRONG><BR>I Vägtrafikskatteutredningen föreslås att kilometerskatt på landsvägstransporter införs med 3:67 kronor per km.<BR>Därtill finns förslag om att succesivt höja skatten på diesel med 2:22 kronor per mil. Ett första steg med en mindre höjning är redan genomförd.<BR>Underlättnader föreslås också. Forskningsinstitutet Skogforsk har analyserat de sammantagna följderna för en rad företag inom skogsindustrin och tittat på företagens transportsträckor och transportmöjligheter.<BR>Genomförs förslagen fullt ut förlorar skogsbruket 1.800 miljoner kronor per år, lyder slutsatserna. Konsekvenserna blir stora för företagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om