?SĂ€g upp alla rektorer?

Skolverkets bistra kritik av skolan i Kalix följs nu av liknande salva frÄn den externa konsultrapporten, dÀr det bland annat föreslÄs att alla rektorstjÀnsterna ska utlysas pÄ nytt samt att antalet skolor ska minskas.

KALIX2006-02-28 06:30
Under flera Är har skolan i Kalix dragits med stora problem och i januari visade skolverkets granskning att 20 procent av niondeklassarna saknade gymnasiebehörighet. 30 procent saknade betyg i Kemi, 29 procent i biologi och sÄ vidare. <br>FrÄnvaron bland eleverna Àr ocksÄ hög. Rapporten fick politikerna att kalla in tvÄ externa konsulter som fick uppdraget att analysera bristerna i verksamheten. Konsultrapporten redovisades i gÄr och det var i mÄnga stycken mycket hÄrd kritik som riktades mot politikerna, men Àven mot den övriga organisationen. <br>Destruktiv kultur<br>Enligt konsulterna Roger Johansson och Ulla-Marie Hellen-berg har verksamheten stora brister vad gÀller mÄlstyrning. <br>MÄlen har varit otydliga och för mÄnga och i stÀllet för att följa upp tidigare utsatta mÄl, har man antagit nya och man har missat att förankra mÄlen hos de inblandade i verksamheten. Det har inte funnits en bra samverkan mellan politikerna, förvaltningen, rektorer och lÀrare. Man pekar ocksÄ pÄ problem i attityden till eleverna och lÀrandet som sÄdant.<br>NÀr det gÀller ledarskapet anser konsulterna att skolan i Kalix prÀglas av en nÀrmast destruktiv organisationskultur. Det finns ett tydligt intryck av obalans mellan höga förvÀntingar och förutsÀttningar och stöd, samt ansvar och befogenheter. <br>Alla skyller pÄ alla<br>Rektorerna, anser konsulterna, har inte haft en arbetssituation som möjliggjort tillrÀcklig fokusering pÄ det pedagogiska ledarskapet.<br>Konsulterna har genom intervjuer funnit att organisationen prÀglas av nedtryckande och skuld- och syndabockskultur dÀr alla skyller pÄ alla och att det finns en sjÀlvbelÄtenhet. Det som efterlyses Àr beslutsamhet, delaktighet och arbetsglÀdje, visionÀrt arbete dÀr alla arbetar mot samma mÄl.<br>MÄste Àndras<br>Intervjuer om vilka mÄl som dominerar verksamheten i dag visar att det frÀmsta mÄlet varit att ha ekonomi i balans, i stÀllet för lÀrandet och elevernas situation. Man slÄr vakt om bibehÄllen skolstruktur. I stÀllet önskas en helhetssyn. Man har fokuserat pÄ att fÄ upp resultaten istÀllet för att skapa en bra lÀrandemiljö.<br>Konsulterna anser att det i organisationen finns en stor enighet om att situationen nu mÄste Àndras. <br>Konsulterna föreslÄr att samtliga skolledarbefattningar, elva stycken, ska utlysas om pÄ nytt. Man föreslÄr tre rektorsomrÄden, i stÀllet för dagens elva. <br>Bred uppslutning<br>Man föreslÄr fÀrre skolenheter och tre tydliga mÄl ? kunskapsmÄl, demokratimÄl samt mÄl om lÀrandemiljön. För att lyckas med förÀndringsprocessen föreslÄr konsulterna att man tar time-out frÄn den tydliga grÀnsdragningen mellan politik och förvaltning. <br>Man uppmanar till borgfred för de unga i Kalix, ett arbete under en bred politisk uppslutning, men med förvaltningsledning och de fackliga organisationerna involverade.<br>Kalix kommunalrÄd, miljöpartisten Kenneth Sandberg tar till sig kritiken frÄn konsulterna och sÀger att det nu Àr dags för just en bred uppslutning för att komma tillrÀtta med problemet.<br>&nbsp;? Nu mÄste vÄra elever komma i första rummet och vi fÄr lÀgga det politiska Ät sidan. Av diskussioner som vi haft ser jag ocksÄ goda förutsÀttningar för att vi ska lyckas, sÀger Sandberg. <br>FörÀndrad organisation<br>Han Àr beredd att anamma förslaget om att att sÀga upp samtliga skolledare och utlysa tjÀnsterna igen. <br>&nbsp;? Det handlar inte om kritik av enskilda personer, utan om att vi ska nu ha en förÀndrad organisation och andra förutsÀttningar Àn de som rektorerna anstÀllts under, sÀger han.<br>Han Àr ocksÄ med pÄ att Àndra skolstrukturen, men vill inte gÄ in pÄ vilka skolor som ligger i faro-zonen.<br>&nbsp;? Jag vill inte att vi ska utgÄ frÄn den debatten, sÀger han.<br>Redan till höstterminsstarten hoppas han dock att en del av förÀndringarna ska kunna trÀda i kraft.<br>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om