Så vill de locka människor till Kalix

Upplev Kalix heter satsningen som Kalix kommun gör tillsammans med entreprenörer i Kalix.

Maarit Lindvall, Åsa Andersson-Ulvede, Reine Sundqvist och Pernilla Jansson önskar att Kalixborna och norrbottningarna ska uppleva Kalix.

Maarit Lindvall, Åsa Andersson-Ulvede, Reine Sundqvist och Pernilla Jansson önskar att Kalixborna och norrbottningarna ska uppleva Kalix.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2020-06-16 18:13

Reine Sundqvist och Pernilla Jansson, informationschef respektive kommunikatör Kalix kommun, säger att kommunens del i Upplev Kalix är att bistå med platsvarumärket Kalix och att annonsera för att locka hit människor.

– Vi vill också marknadsföra Kalix för Kalixborna och norrbottningarna, det finns mycket att se och känna stolthet över i den egna bygden, säger Reine Sundqvist som fortsätter:

– Vi får planera med kort framförhållning, saker och ting förändras snabbt i och med corona.

Det tidigare beskedet var att människor inte ska resa mer än max timmar bort och det senare beskedet är att vi kan resa inom Sverige.

Maarit Lindvall och Åsa Andersson-Ulvede, båda entreprenörer, säger att det finns 34 företag i besöksnäringen samt 10 till 15 företag inom aktiviteter i Kalix och samarbetet - någon bokar ett boende och vill samtidigt boka aktiviteter och får hjälp med det - lär vara i gång.

Bland aktiviteterna nämns sådana kring mat, guidning i naturens utkiksplatser, guidade kajakturer och tur med dressin.

Åsa Andersson-Ulvede liknar samarbetet mellan kommunen och entreprenörerna vid att "kommunen erbjuder skyltfönstret och det är upp till entreprenörerna vad de fyller det med".

– Vi entreprenörer har varit bra på samarbete innan corona, nu kommer vi att se ännu mer av det, säger Maarit Lindvall.

Elever vid gymnasiets inriktning media ska sända sommar-tv från orten.

– Jättebra att vi får ett urval som ungdomarna står bakom, att vi får se Kalix så som de skildrar orten, säger Pernilla Jansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!