Så ska minoritetsspråken stärkas

Den nya kursplanen för minoritetsspråk ger fler elever än tidigare rätt att lära sig sitt språk. Att tillhöra minoritetsgruppen räcker nu för att få läsa finska, meänkieli, jiddisch eller romani chib.

Kalix2015-04-14 18:00

Skolverket har tagit fram nya kursplaner i ämnet modersmål för de nationella minoritetsspråken finska, meänkieli, jiddisch och romani chib. Tidigare fanns kursplan bara för samiska. Tanken är att stärka språkens ställning i skolan. Tidigare har bara elever med grundläggande förkunskaper eller en förälder som talar det fått möjlighet att lära sig språket. Nu kommer det att räcka att barnet tillhör minoritetsgruppen för att få läsa språket, vilket innebär en ändring i skollagen.

– De nationella minoritetsspråken har länge haft en svag ställning. Genom att kunna läsa språken som nybörjare kan språk som gått förlorade i tidigare generationer få nytt liv, säger Helena Karis, undervisningsråd på Skolverket när förslagen lämnades över till regeringen som ska besluta om kursplanernas slutgiltiga utformning.

Behovet av lärare kommer att öka. Redan idag finns en brist på modersmålslärare i de nationella minoritetsspråken. Det är viktigt att kommunerna och fristående skolor skaffar sig kompetens och beredskap, säger Helena Karis.

De nya kursplanerna har utvecklats i samarbete tillsammans med företrädare för de nationella minoriteterna, språkvetare och modersmålslärare.

– Vi har försökt nå så många representanter för de nationella minoriteterna som möjligt. Att de har deltagit från början i arbete med att ta fram förslag till kursplaner har varit väldigt viktigt, säger Helena Karis.

Det här innebär de nya kursplanerna

Tidigare har samiska varit det enda nationella minoritetsspråket som haft en kursplan. Från och med första juli träder den nya skollagen i kraft som ger eleven utökad rätt till undervisning i sitt modersmål. Syftet med de nya kursplanerna är att eleverna ska utveckla kunskaper i och om språket och om minoritetens kultur. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla flerspråkighet, sin förståelse av omvärlden och sin identitet och stimulera elevernas intresse för språket. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper om den nationella minoritetens musik, litteratur och andra estetiska uttrycksformer.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!