Så går det för Billerud

Starkare affärer, fler produkter i portföljen och hela världen som marknad. Så ser BillerudKorsnäs framtidssatsning ut. "Efterfrågan ökar hela tiden", säger Martin Jonsson, regionchef.

Världsmarknaden. "Vi satsar på världsmarknaden med våra produkter", säger Charlotta Engman.

Världsmarknaden. "Vi satsar på världsmarknaden med våra produkter", säger Charlotta Engman.

Foto: Sabina Nilsson

Kalix2017-05-26 19:00

Pappersfabriken i Karlsborg är en av BillerudKorsnäs sju produktionsanläggningar. Här arbetar i dag runt 400 personer och totalt finns det fyrtio olika yrkesroller.

– Vi har allt från ingenjörer, processoperatörer, elektriker, mekaniker till ekonomer, utvecklare och truckförare, säger Viktor Pettersson, kommunikationsansvarig.

Fabrikens historia börjar redan 1914 när Baltiska Trävaru AB beslutade att anlägga en sulfatfabrik i Karlsborg. Den första utskeppningen gjordes samma år och omfattade 250 ton provmassa. Några år senare inställdes driften helt men 1928 startade den upp igen, då Kalix Träindustri AB bildades med hjälp av ortsbefolkningen som tecknade aktier och andelar i bolaget. 1942 bildades Aktiebolaget Statens Skogsindustrier (Assi). Bolaget blev ägare av fabriken samma år. Och 2001 bildades företaget Billerud av Gruvöns, Skärblacka och Karlsborgs bruk.

– De flesta tänker nog pappersmassa när de tänker på fabriken i Karlsborg. Men vi utvecklar även en rad olika produkter, berättar Martin Jonsson.

På fabriken finns sedan ca 10 år tillbaka ett säcklabb där man utvecklar koncept och befintliga produkter.

– Ta till exempel D-sack som lanserades 2015. Det började med att kunderna identifierat ett problem; de andades in cement och partiklar när de hanterade cementsäckar på arbetet. Vi kom med lösningen – en säck som man kastar in i cementblandaren där själva säcken löses upp i cementen, förklarar Martin Jonsson.

D-sack har utsetts till vinnare av priset Pulp & Papers International Award för innovation inom hållbara förpackningar.

– Vi konkurrerar alltså på världsmarknaden med våra produkter vilket är häftigt. Störst är vi på den europeiska marknaden men vi expandera även i Asien och USA, säger Jonsson.

2016 var ett bra år för fabriken i Karlsborg och nu är målet att 2017 ska bli ännu bättre. Bolaget satsar sju miljarder under de närmaste fyra åren för att stärka produktionsportföljen och öka affärerna.

– I Karlsborg gör vi en rad förbättringar; investeringar i renseriet till hösten och så kommer vi investera i pappersmaskinen för att förbättra kvalitén där. Och just nu ansöker vi om nytt produktionstillstånd eftersom vi fick bromsa in i slutet av förra året för att inte gå över det, säger Charlotta Engman, platschef.

Samtidigt väntar en stor generationsväxling med omkring 145 pensionsavgångar vid fabriken de närmaste tio åren. För att möta detta ägnar företaget mycket tid åt skolkontakter, praktikanter och ex-jobbare från såväl gymnasium, yrkesutbildningar och universitet.

– Rent generellt så finns det ett gott och ökande intresse för att jobba hos oss, vilket är glädjande. Men det finns några områden som är mer svårrekryterade, så det är en viktig fråga som vi kommer fortsätta arbeta med framöver, säger Charlotta Engman.

BillerudKorsnäs AB

Vd: Per Gunnar Lindberg.

Antal anställda: 4 300 personer.

Nettoomsättning 2016: 21 657 000 MSEK.

Rörelseresultat: 2 045 000 MSEK.

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): 3 606 000 MSEK.

EBITDA-marginal: 17 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om