Ridstigarna försvinner när järnvägen rustas upp

Banverkets upprustning av järnvägen mellan Boden och Karlsborgsverken kan innebära att de övergångar som finns i Börjelsbyn i dag kan komma att ersättas av broar speciellt avsedda för timmertransporter.
- Det skulle innebära en inskränkning av vårt friluftsliv, säger bybon, Kristina Högdahl.

KALIX2006-07-22 06:00
Den aktuella sträckan mellan Boden och Karlsborgsverken i Kalix passerar byarna Bondersbyn och Börjelsbyn på sin väg mot Kalix.
Där emellan finns i dag flera övergångar som nyttjas flitigt av de boende för att komma ut i skog och mark.
Men järnvägen är gammal och enligt de nya säkerhetsaspekterna är sikten på sträckan mellan Börjelsbyn och Rian för dålig för att övergångarna ska kunna finnas kvar.
I dag krävs mellan 800 och 850 meters fri sikt på grund av tågens höga hastigheter. Banverket vill nu bygga broar avsedda för timmertransporter över järnvägen men inte för skotertrafik och friluftsliv.

Inga möjligheter till friluftsliv
Enligt Kristina Högdahl säger Banverket att de inte har råd att bygga övergångar till det ändamålet.
- Om vi inte får några övergångar försvinner våra möjligheter till friluftsliv och eventuella turistsatsningar längs älven. Att ha överfarter är också en angelägenhet för en bys utveckling, säger hon.
För henne är det otänkbart att tvingas åka minst fem kilometer för att komma ut i naturen.
- Banverket får inte sätta stopp för våra möjligheter att nyttja naturen, om det blir så kan man fråga sig vem som vill flytta hit, säger hon.

Tvingas rida efter vägen
Makarna Ulf och Anki Kummu flyttade till Börjelsbyn för ett år sedan.
På gården finns deras två hästar Boriselle och Sandstorm. Minst en gång per dag rider Anki Kummu ut i skogen via järnvägsövergångarna och om de försvinner tvingas hon ut på byavägen i stället.
- Vem vill rida längs en trafikerad väg? Vi har flyttat hit för att få ha vår frihet, nu kan den komma att avskärmas. Här behövs minst två övergångar, säger hon.
Ulf Kummu både jagar och fiskar, övergångarna är flitigt använda av honom.
- Vi är två byar, Rian och Börjelsbyn som ingår i samma jaktlag och har marker på bägge sidor av järnvägen. Det vore ett otroligt handikapp om vi inte kommer över den. Faran är att människor använder övergångarna ändå och det vore inte bra på grund av olycksrisken, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om