Protesterar mot nedläggning
Green Cargos beslut om att lägga ned lastningen vid godsterminalen i Morjärv måste omprövas. Det anser Torbjörn Lidberg, Secoordförande för lokförarna i Norrbotten. - Att lägga ned Morjärv i lönndom utan debatt är inte bra. En nedläggning vore förödande för östra Norrbotten, säger han.
Flera kommuner drabbas
- Om Green Cargo lägger ned i Morjärv hotas all godstrafik längs järnvägen i östra Norrbotten och det drabbar både Överkalix, Övertorneå och Pajala kommuner. Därför måste kommunerna agera, säger han.
Han riktar även en uppmaning till länsstyrelsen och landshövdingen att ta tag i frågan.
- Rent regionalpolitiskt är det helt förkastligt att lägga ned, säger Torbjörn Lidberg.
Arbetstillfällen försvinner
Om Green Cargo genomför sitt beslut befarar han att Banverket inte kommer att elektrifiera bangården i Morjärv och att Morjärv endast blir en mötesstation för tåg. Men det får även andra konsekvenser, enligt Lidberg.
- Det kommer att bli svårt att få industrier som är beroende av järnvägen att etablera sig i östra Norrbotten och dessutom skulle en nedläggning innebära att 10 till 15 arbetstillfällen vid Banverket försvinner.
Felaktigt om kunnande
Green Cargos påstående att det inte finns personal som kan växla om vagnarna i Morjärv är helt fel, enligt Lidberg.
- En stor del av vår lokpersonal är radioloksutbildade och stannar till med Haparanda-tågen i Morjärv för att hämta och lämna godsvagnar efter behov så där finns inga problem, säger han.
Kan bli den sista
Sedan 1980-talet har Haparandabanan tappat alla stationer utom Morjärv. Den kan nu komma att bli den sista om inte kommunerna och länsstyrelsen agerar kraftfullt.
- Agera som vi gjorde när Murjek och Älvsbyn var hotade, i dag finns bägge stationerna kvar, säger Torbjörn Lidberg.britt-louise.spets@kuriren.com
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!