Peter Eriksson togs på sängen

När regeringen sänkte transportstödet hann inte samarbetspartnern Peter Eriksson med.
? Det var känt i partiet men jag kände inte till det, säger miljöpartiets språkrör.

KALIX2005-08-12 06:30
Att Peter Eriksson inte varit insatt i vad som skulle komma skulle rår miljöpartisterna för själva, resonerar Marina Fransson, departementssekreterare vid näringsdepartementet.<br>&nbsp;? Miljöpartiet och vänsterpartiet har ju godkänt det här.<br>Marina Fransson anger två näringspolitiskt sakkunniga i miljöpartiet, Per Engqvist och Per Bolund, som varit med i samtalen. Då borde de och Peter Eriks-son ha talats vid, menar hon.<br>Vill ändra på beslutet<br>&nbsp;? Det här måste vara ett internt kommunikationsproblem i miljöpartiet, om det här inte kommit honom till del, säger Marina Fransson.<br>Peter Eriksson medger alltså att miljöpartiet haft företrädare som varit med i frågan men själv visste han inget och nu vill han ändra på beslutet att sänka transportstödet.<br>Företagen sitter med avtal, försäljning och beräkningar och helt plötsligt stämmer de inte, på grund av ett politiskt snabbbeslut, resonerar han. Företagen måste kunna lita på fastställda villkor, påpekar Peter Eriksson.<br>Motivet till sänkningen av transportstödet anges vara att det behövs pengar till att täcka kostnaderna för stormen i Sydsverige i vintras och till kostnaderna för tsunamikatastrofen i Sydostasien. Det måste gå att täcka på annat sätt, anser Peter Eriksson.<br>?Är inte acceptabelt?<br>&nbsp;? Jag tycker inte det här är acceptabelt. Jag har inte varit medveten om det och har kontaktat tjänstemän för att de ska se vad som kan göras. Sverige har ju ansökt om pengar från EU till stormen och lyckas det kan man snabbt ta bort det här beslutet.<br>Blir inte det en prestigeförlust för regeringen att direkt ta tillbaka ett beslut?<br>&nbsp;? Det skiter jag i.<br>Peter Eriksson påpekar att det tagits pengar från en rad olika områden till att täcka svenska kostnader för tsunamin. Att ta från transportstödet är det sämsta alternativet. Utöver det får byggstarten av Haparandabanan stå tillbaka.<br>?Går att genomföra?<br>&nbsp;? Det är ändå mindre allvarligt. Det går att genomföra projektet så att banan är klar i tid. Det avgörande är inte när man börjar bygga utan när järnvägen går att använda, säger Peter Eriksson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om