Förra sommaren blev stod etapp ett av Köpmannagatan 2.0 klar. Gatan blev enkelriktad, fick belyst gång- och cykelväg, färre parkeringar och grönytorna blev fler. Tanken är att skapa ett centrum anpassat för mer gång- och cykeltrafik. Nu inleds del två i upprustningen, sträckan mellan Postgatan och Morjärvsvägen. Fram till september då arbetet beräknas vara klart får Kalixborna köra något saktare längs gatan. Parkeringsplatser ska byggas, gatan ska smalnas av och ny belysning ska anläggas. 2016 bygger kommunen klart den sista delen, mellan Morjärvsvägen och Torggatan.
Sällan har ett gatuarbete debatterats så livligt i kommunfullmäktige. Folkpartiet och Moderaterna gick gemensamt ut med ett krav om att etapp två skulle stoppas inför det sista kommunfullmäktigemötet i juni. Upprustningen är en felsatsning menar partierna.
– Vi var väldigt tydliga i vår budget som vi lade i juni. Vi vill förbättra vägar i hela kommunen, inte bara på Köpmannagatan. På Grytnäs och flygfältet ser det fruktansvärt ut med gropar och hål i vägarna, säger Richard Mohss (FP).
Folkpartiet kommer tillsammans med Moderaterna att fortsätta att driva frågan i kommunfullmäktige i höst.
– Ja vi kommer att fortsätta driva det, vi vill sprida ut de pengarna som satsas över hela kommunens gatunät, säger Richard Mohss.
Mohss menar att byggandet har påverkat handeln i centrum negativt.
– Det är ett av de starkaste argumenten, handlarna ska inte behöva drabbas, säger Richard Mohss.
Även Framtid i Kalix har kritiserat satsningen som de menar gör gatan mer otillgänglig för medborgarna.