I onsdags berättade Norr media om den stora andelen inställda tåg på Haparandabanan, där antalet resande långt ifrån blivit vad man hade hoppats på sedan starten 1 april ifjol.
– Det är inte acceptabelt. Det är ju en ny linje och ska man ha upp volymerna på resandet så får det inte vara så här många inställda avgångar och förseningar, säger Tommy Nilsson.
Han menar att kommunen tillsammans med Regionalkollektivtrafikmyndigheten och regionen behöver agera mot ansvariga hos både Trafikverket och tågoperatören Vy tåg.
– Jag kommer att väcka frågan på Regionalkollektivtrafikmyndighetens arbetsutskott den 15 februari.
Har Haparandabanan blivit en besvikelse?
– Det är för tidigt att säga eftersom det varit en pandemi som har påverkat resandet. Men det får inte fortsätta på det här viset när restriktionerna försvinner.
På senaste kommunfullmäktige ifrågasatte Carl Otto Gählman, Framtid i Kalix, om det var vettigt att fortsätta köra den så kallade shuttlebussen som ska ta passagerare till och från tågstationen som ligger en bit utanför centrum. Han hade räknat ut att endast 0,8 personer per buss nyttjar den och undrade om det inte skulle vara bättre att låta dessa enstaka resenärer ta taxi istället.
Men Tommy Nilsson tycker det är för tidigt att lägga ner.
– Vi måste se hur utvecklingen blir på sikt. Bussen går även förbi andra ställen än tågstationen och samhällsbyggnadsförvaltningen har just nu ett uppdrag att se över den lokala kollektivtrafiken totalt sett.