Nytt turismkoncept

Färre dagar med fler aktiviteter och mest för de välbeställda. Så ser fyra nya turistpaket som Alexander Rosengren tagit fram på uppdrag av näringslivsstiftelsen i Kalix. På onsdagen överlämnade han sitt koncept till representanter från Heart of Lapland.  -  Det här svarar upp mot våra ambitioner, säger kommunalrådet Robert Forsberg.

HELA ÅRET. I Alexander Rosengrens nya paket ingår alla årstider. Birgitta Persson, Robert Forsberg och  Jonas Johansson tog meot konceptet på onsdagen.

HELA ÅRET. I Alexander Rosengrens nya paket ingår alla årstider. Birgitta Persson, Robert Forsberg och Jonas Johansson tog meot konceptet på onsdagen.

Foto: Britt-Louise Spets

KALIX2008-09-05 06:00
För drygt ett år sedan fick Alexander Rosengren uppdraget att ta fram förslag på paket som sätter ytterligare fart på besöksnäringen, främst i östra Norrbotten men även i hela länet. Totalt satsade näringslivsstiftelsen 159.000 kronor för ändamålet. Goda exempel
-  Vi ville lyfta upp de goda exemplen och leverera dem till Heart of Lapland och då är det värdefullt att se området med ögon utifrån, säger Robert Forsberg. Alexander Rosengren har erfarenhet från besöksnäringen via jobb i södra Sverige och i Spanien. Norrbotten är däremot en ny upplevelse men här finns framtiden, säger han. -  Den främsta potentialen har snön och isen, säger han. Hans uppdrag var dock fokuserat på att hitta paket för alla säsonger. Cykelturer, paddling, och fiske är därför några av de aktiviteter som turisterna ska erbjudas. Kostnaderna varierar mellan 5.800 kronor per person för en tvådagars upplevelse av trädfällning med hjälp av häst och 11.200 kronor per person för fyra dagars cykelupplevelser alternativt öringsfiske, bägge inkluderar transfer till och från flygplatsen. Målgruppen är besökare från USA och Europa, enligt Alexander Rosengren. -  Bara i Polen finns det drygt en miljon miljonärer. Trenden i dag är också färre antal dagar med fler aktiviteter, säger Alexander Rosengren. Ambitiösa paket
Jonas Johansson är verksamhetsledare för Heart of Lapland. - Väldigt ambitiösa paket, nu ska vi sätta oss ned och se över hur vi har tänkt oss logistiken, säger han. Enligt Robert Forsberg var ambitionen att konceptet skulle landa i ett Kalixperspektiv om än hela regionen skulle finnas med. Flera av paketen innehåller dock aktiviteter utanför Heart of Laplands geografiska område. Men Robert Forsberg är nöjd. -  Det här svarar upp mot våra ambitioner, säger han. Innan paketen kan börja säljas måste Heart of Lapland hitta entreprenörer som kan ta sig an uppgiften. -  Nu handlar det om hur de ställer sig till det här, men finns intresset så kör vi igång så fort som möjligt, säger Birgitta Persson, ordförande för Heart of Lapland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om