I det lilla rummet bakom receptionen råder full aktivitet. Kommunen får ungefär 500 samtal per dygn och tanken är att det nya infocentret ska underlätta detta flöde.
– Vår uppgift är att avlasta de olika förvaltningarna, så de får ägna sig åt kärnfrågorna, förklarar Maria Kruuka Olsson, en av de fyra personer som jobbar här.
Enklare frågor, som färdtjänst eller blanketter ska nu tas om hand här. Maria Kruuka Olsson understryker att det är ett projekt i startgroparna som nu jobbar upp samarbete med en förvaltning i taget, för att säkerställa att informationen de ger ut blir rätt.
– Det är ett jättestort förändringsarbete. Stort och spännande.
Hon är också en av dem som ser till att du nu kan få direkt hjälp på finska och meänkieli.
– Det är vår uppgift att synliggöra och stärka de språken, eftersom Kalix kommun är så kallad förvaltningskommun.
Infocentret är ett reslutat av kommunfullmäktiges beslut att ha "en väg in". Personalmässigt är det en effektivisering av befintlig personal och ingenting som tär på kommunens budget, enligt kommunens informationschef, Reine Sunqvist.