Matprofilerna: "Med passion, engagemang och nyfikenhet"

Tänk julpynt extra allt. Tänk Manhattan. Tänk "more is more". "Förväntningarna är höga och vi ska överträffa dem" säger David Palmbo, 36, som tillsammans med Christoffer Blombäck, 38, öppnar Bistro Brutal som kort efter presentationen var fullbokad.

David Palmbo och Christoffer Blombäck berättar att deras ledord är "more is more". "Skillnaden gör skillnaden. Vi är inte rädda för att kavla upp ärmarna och jobba hårt" säger de.

David Palmbo och Christoffer Blombäck berättar att deras ledord är "more is more". "Skillnaden gör skillnaden. Vi är inte rädda för att kavla upp ärmarna och jobba hårt" säger de.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2022-11-10 13:00

David Palmbo och Christoffer Blombäck växte upp 25 meter från varandra på Åkerströmsgatan i Kalix.

De hängde jämt ihop, de gillar att utmanas, att tävla – "vi har tävlat i allt från armbrytning till fotboll" – och båda gillade tidigt att laga mat.

– Vi blev som bröder, säger Christoffer Blombäck.

– Vi sade tidigt "någon gång ska vi driva någonting ihop" säger David Palmbo.

David satsade på kockyrket, flyttade till Stockholm och kom att jobba på bland andra Grand hotel, han är nu matkreatör och konsult.

Christoffer jobbade i transportsektorn och vägen in i branschen ter sig slumpmässig.

– Det var sommaren 2015, jag var på restaurang som gäst, David var kock där då. Allt var toppen men jag fick höra att det hade varit besvärligt i köket. "Vadå, det där är ingenting, det skulle jag lätt klara" sade jag. Plötsligt hade jag - stärkt av alkohol och störst, bäst och vackrast - lovat komma och jobba kvällen därpå. En av cheferna ringde mig den dagen och frågade om jag kunde komma in till klockan 18 och där kom jag att jobba i två år, säger Christoffer.

Nu är tiden för den gemensamma satsningen, pop-up-restaurangen Bistro Brutal som lever under december månad.

Platsen är klubbstugan vid golfbanan, fantastisk utsikt över Kalixälven ingår.

– Namnet Brutal kommer sig av att vi båda nyttjar det i massor av sammanhang, även i positiv bemärkelse.

– Det finns bra med restauranger i Kalix men det finns ett gastronomiskt hål att fylla. Det blir inte julmat, det finns redan många alternativ där. Vi ska skapa det intryck vi själva vill ha. Tänk Manhattan. Tänk lyx. Allt är inte väldigt dyrt, men för den som vill åka i väg i dekadensen så finns den möjligheten, säger Christoffer.

– Vi ska göra mat med passion, engagemang och nyfikenhet. Vi vill förmedla ett unikt koncept, det vi gör här finns ingen annanstans och vi vill avdramatisera gastronomin. Du ska kunna ta t-shirten till fine dining, säger David.

Lokalen ska julpyntas, folk ska rekryteras till att jobba de sammanlagt tio serveringstillfällena då verksamheten är i gång. Alla platser är fullbokade och det finns kölista - trots att vare sig maten eller priset är känt.

– Det finns planer för en fortsättning efter december, men den håller vi ännu för oss själva, säger de unisont.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!