"Nu känns det jättebra"
Det blir inga diesellok längs Haparandabanan. Beslutet som kom i torsdags glädjer moderaten Åke Bäckman i Sangis som jobbat hårt för att sträckan ska elektrifieras samtidigt som den byggs. - Det känns verkligen bra. Med dagens diskussioner om koldioxidutsläpp och klimatförändringar vore det helt fel med diesellok, säger han.
NÖJD. Åke Bäckman har kämpat för en direktelektrifiering av Haparandabanan - nu är den verklighet. Foto: Britt-Louise Spets
Foto: Britt-Louise Spets
I februari 2008 överklagade Åke Bäckman, i egenskap av ordförande för byasamfälligheten, beslutet att diesellok skulle få trafikera Haparandabanan. Agerandet skapade diskussioner inom föreningen och i april månad begärde han sitt utträde. - Vi drog helt enkelt inte åt samma håll, säger han. Sedan dess har han arbetat via den politiska vägen för att uppmärksamma problematiken. Bland annat har kontakten med moderate riksdagsmannen, Krister Hammarbergh varit tät. Utöver det har moderaternas representanter i trafikutskottet och på miljödepartementet också kontaktats av Åke Bäckman. Bekräftelse
Torsdagens regeringsbeslut om satsningen på Haparandabanan som innebär att den elektrifieras från första dagen ser han som en bekräftelse på att han gjort rätt under arbetets gång. - Det känns jättebra. Banverket försökte få mig att ta tillbaka överklagan eftersom den skulle försena bygget men jag sa nej, det här bekräftar att jag gjorde rätt, säger han. Moderaternas gruppledare i Kalix, Ulf Blombäck, berömmer Åke Bäckmans arbete. - Han har medvetandegjort frågan för riksdagsmän i olika partier så när infrastruktursatsningen togs upp förstod de tokigheten i att färdigställa en järnväg utan elektrifiering, säger han. Utöver det har hans kontakter med Krister Hammarbergh också lett till att Hammarbergh har lyft in frågan i den moderata riksdagsgruppen, enligt Ulf Blombäck. - Åke Bäckman har haft en stor påverkan i den här frågan, säger Ulf Blombäck.
FAKTA/
HAPARANDABANAN
w I mars och september 2006 höll Banverket allmänna informationsmöten i Haparanda och Kalix avseende projektet Haparandabanan.
w Den 14 maj 2007 antog länsstyrelsen Banverkets miljökonsekvensbeskrivning
w Därefter har alla berörda parter som sakägare, allmänhet, kommuner och myndigheter fått yttra sig.
w I februari 2008 överklagade Åke Bäckman Järnvägsplan 12 som innefattar en sträcka på 6,5 km från Gäddträsket till kommungränsen Kalix–Haparanda. Orsaken var att sträckan skulle trafikeras med diesellok fram till 2016
w I juni 2008 avslog regeringen hans överklagan vilket innebar att Banverket kunde påbörja bygget av Haparandabanans sträckning inom Kalix kommun.
w Den 11 september 2008 kom beslutet att regeringen satsar drygt en miljard kronor på Haparandabanan.
w Beslutet innebär att banan, som beräknas stå klar för trafik år 2012, kommer att elektrifieras från starten.
HAPARANDABANAN
w I mars och september 2006 höll Banverket allmänna informationsmöten i Haparanda och Kalix avseende projektet Haparandabanan.
w Den 14 maj 2007 antog länsstyrelsen Banverkets miljökonsekvensbeskrivning
w Därefter har alla berörda parter som sakägare, allmänhet, kommuner och myndigheter fått yttra sig.
w I februari 2008 överklagade Åke Bäckman Järnvägsplan 12 som innefattar en sträcka på 6,5 km från Gäddträsket till kommungränsen Kalix–Haparanda. Orsaken var att sträckan skulle trafikeras med diesellok fram till 2016
w I juni 2008 avslog regeringen hans överklagan vilket innebar att Banverket kunde påbörja bygget av Haparandabanans sträckning inom Kalix kommun.
w Den 11 september 2008 kom beslutet att regeringen satsar drygt en miljard kronor på Haparandabanan.
w Beslutet innebär att banan, som beräknas stå klar för trafik år 2012, kommer att elektrifieras från starten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!