Nedläggning slår hårt mot företag i Kalix

Logistikföretaget Green Cargo stramar åt verksamheten i hela landet. Kalix är en av orterna som bolaget lämnar, vilket riskerar att slå hårt mot näringslivet i kommunen.– Vi riskerar att tappa företag i Kalix, säger kommunalrådet Kenneth Sandberg.

Kalix2014-02-17 12:00

Green Cargo konstaterar att godshanteringen vid järnvägsterminalen i Kalix inte är lönsam. Från och med april upphör därför trafiken till och från terminalen.

– Att fortsätta köra till orter med tydlig olönsamhet är inget alternativ för oss. Kalix blir en av de orter vi lämnar och det kan vara bra att veta att vi har inte kört något gods alls från Kalix de två senaste åren. Till Kalix har vi transporterat drygt en vagn i veckan och vi tittar på alternativ till hur de transporterna ska kunna skötas, säger bolagets kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Beskedet väcker ilska hos kommunalråden Ellinor Söderlund (S) och Kenneth Sandberg (MP). De anser att Green Cargo som statligt bolag har ett ansvar för landsbygden och framförde på måndagen sina synpunkter på en presskonferens.

– Vi ser det som ett hån mot utvecklingen på landsbygden och mot den norra delen av Sverige. Jag förstår inte hur ett statligt bolag kan bete sig på det här sättet. Man vill inte ta något ansvar, allt är någon annans ansvar och det blir man rent ut sagt förbannad på, säger Ellinor Söderlund.

Ellinor Söderlund och Kenneth Sandberg tror att antalet nyetableringar i kommunen kommer att påverkas av att godstransporterna blir försvåras, blir dyrare och i större utsträckning måste ske via lastbil.

– Vi riskerar att tappa företag i Kalix. Det här är ytterligare ett bevis på att Norrbottniabanan måste till, det här är en del av det, säger Kenneth Sandberg.

Enligt Green Cargo är anledningen till nedläggningen i Kalix främst att för låga volymer gods transporteras, men också att bolaget efter fem förlustår genomför omfattande besparingar. Över 50 platser i landet blir precis som Kalix av med godstrafiken i april.

– De låga volymerna är huvudorsaken till olönsamheten, men fördubblade banavgifter och fortsatta höjningar försvårar även när vi ska nå lönsamhet. Illegal lastbilstrafik med dumpade priser och dumpade villkor för chaufförer är ett problem för en pressad transportbransch, säger Mats Hollander.

Ellinor Söderlund tycker inte att det är argument som håller.

– Det är klart att det har varit en nedgång i riket överlag, men vi ser att det är på väg uppåt igen och det är därför det här slår så hårt mot företagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om