Narviks sak är tåg

Narviks hamn är numera godkänd EU-hamn vilket är ett viktigt steg för att möjliggöra tågtrafiken efter sträckan NEW ? North East West.
Beslutet är taget utan förankring i svensk eller finsk regering och visar hur väl norrmännen lobbat för sin verksamhet i EU-kommissionen.

KALIX2005-12-20 06:30
Norrmännen har aktivt bedrivit lobbyverksamhet för att tillgodose amerikanska intressen, att kunna transportera sig med tåg från Narvik till St. Petersburg i Ryssland, en linje som kallas NEW ? North East West. <br>Det finns exempel på bolag som bildats i Narvik som har kontakter i USA, Kina och Japan, berättar Bengt Westman, VD för Bottenviksbågen. <br>Att Narvik har blivit en godkänd Europahamn tyder på vidsynthet hos EU-kommissionen som i förlängningen kan ge fördelar för norra Sverige.<br>&nbsp;? Det här är jättebra för oss, det hjälper till att föra fram frågan om Norrbotniabanan på nationell nivå, säger Peter Roslund, ordförande för projektet Norrbotniabanan.<br>Han menar att tiden talar för Norrbotniabanan eftersom det redan kommit klartecken om att bygget av Haparandabanan startar under 2006. Roslund anser att det är hög tid att visa vad vi i Sverige vill med tågtrafiken.<br>Mer transporter<br>&nbsp;? Vill vi vara med i Nordiska triangeln och utöka spåret så kapaciteten även håller måttet för Norge?Asiensträckan kallad NEW, så bör vi agera nu. När det gäller sträckningen genom länet till Finland så finns det redan en stamsträcka men för att vara delaktiga i NEW-linjen måste den göras dubbelspårig tror Roslund.<br>&nbsp;? Med hjälp av NEW-linjen kan vi få våra nationella beslutsfattare att inse att Norrbotniabanan inte är en regionalpolitisk åtgärd, utan hjälper hela landet med utökad godstrafik, säger Peter Roslund. <br>Bengt Westman från ekonomiska föreningen Bottenviksbågen håller med Roslund när det gäller att arbetet med NEW-linjen innebär mer transporter och mer kapacitet som kan knytas ihop med Norrbotniabanan.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om