I en riskanalys från 2006 har dåvarande räddningstjänstförbundet östra Norrbotten inventerat olika riskkällor i Haparanda, Övertorneå och Kalix kommuner. Antalet larm om olyckor med farligt gods beräknas till åtta per år, alla tre kommunerna inräknade. Då hade inte gruvboomen nått Pajala. I dag har transporterna av farligt gods längs E 10 säkert ökat på grund av detta, konstaterar Arto Koivumaa.
- Det finns ingen tillförlitlig statistik men generellt kan man säga att det är mycket farligt gods som fraktas längs vägarna, säger han.
Vanligast är bensin och diesel samt syror och svaveldioxid, men ammoniumnitrat som tankbilen i Västanäs hade är vanligt eftersom det används till sprängmedelstillverkning i gruvorna.
Är du orolig för fler olyckor likt torsdagens på grund av ökade transporter?
- Nej, inte med tanke på hur mycket gods som fraktas längs vägarna. Inom två år har det hänt två olyckor med farligt gods inblandat i östra Norrbotten, Västanäsolyckan är en av dem, säger Arto Koivumaa.
Som trafikant ska man vara observant på de orangefärgade skyltar som sitter på tankbilarna, råder Arto Koivumaa.
- Skriv upp siffrorna för de informerar om innehållet. Och kommer man till en olycka gäller det att alltid vara försiktig, säger han.