Muddringsprojektet vid hamnen i Karlsborg ska trygga farleden och möjliggöra att större båtar kan nå hamnen i Karlsborg, främst för att Billerud ska kunna klara transporter med större volymer än hittills.
Projektet innebär att 3.250 meter av farleden ska muddras till ett djup på 8,5 meter och en bredd på 58 meter.
Alternativet att både den så kallade sågkajen och hamnkajen ska kunna användas blir för dyrt, totalt 132 miljoner kronor, enligt Karl-Axel Bergström, projektansvarig och teknisk chef på Kalix kommun.
- Vi har kommit fram till att den bästa lösningen är att rusta endast hamnkajen och bygger transportvägar mellan hamnplanerna och då får vi en kostnad på 118 miljoner kronor, säger han.
För kommunens del innebär det att man lånar 23 miljoner kronor som man ska få tillbaka via hamnavgifter från de som brukar hamnen, vilket i första hand blir Billerud.
På måndag ska kommunstyrelsen besluta om förslaget antas.
Annica Bresky, vd för Billerud Karlsborg AB, är nöjd med lösningen.
- Det här är livsavgörande för att vi ska kunna fortsätta vår verksamhet i Kalix. Visst blir det en del störningar under muddrings- och byggnadsfasen men det tar vi gärna, säger hon.
Läs mer i fredagens Norrbottens-Kuriren.
Muddringsprojekt kostar 118 miljoner
På torsdagen offentliggjordes hur muddringen och upprustning av hamnkajen i Karlsborg kommer att se ut. Det blir en satsning på totalt 118 miljoner kronor. I höst startar muddringen.
Foto: Göran Lahti
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!