Det beslutade kommunstyrelsen under måndagen. Enbart arbetet med prospektering och förstudie beräknas kosta tio miljoner kronor. Gruvbolaget Northland resources går in med 2,4 miljoner. Kommunen hoppas att mål 2-pengar från länsstyrelsen ska täcka hälften av resterande 7,6 miljoner. Banverket, Vägverket samt Sjöfartsverket har lovat delta i prospekteringen. Deras insats varierar mellan 400.000 och 500.000 kronor. Kommunchefen Willy Sundling tror dock att Banverket kan gå in med en större andel eftersom Vägverket uppskattat deras insats till en halv miljon och det är mer bansträckning än vägar. Regeringen och näringsdepartementet stödjer inte en blivande malmhamn i Storön om det bara finns ett delaktigt företag. Innan Kalix kommun vet hur mycket kapacitet gruvbrytningen i Pajala och Kolari genererar, det vill säga antalet tåg per dygn, så är det svårt att erbjuda verksamheten till andra företag. Utan andra entreprenörer minimeras chanserna till stöd via projektpengar. Förhoppningen är kommunen ska bidra med arbetskraft i stället för med reda pengar, cirka fem till sex personer från tekniskakontoret och plan och miljö. Karin Nilsson (v) uttryckte oro att djuphamnen i Storön tar pengar från kommunens åtagande att muddra hamnen i Karlsborg, men kommunalrådet bedyrade att det inte kommer att hända.