Mer rörelse – för ett bättre mående

Ingela Frisk är hälsoinspiratör i Kalix kommun. Uppdraget: att motivera till ökad rörelse i skolorna.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2018-04-26 16:58

Kalix kommun anställde vid årsskiftet Ingela Frisk som hälsoinspiratör och hon arbetar i skolorna från sexårsverksamheten till och med gymnasieskolan i ett projekt som fått namnet ”Rörelse – för bättre mående och högre måluppfyllelse”.

– Mer rörelse i skolan är en ambition vi haft sedan år 2012 och bakgrunden är förstås att rörelse är bra för hälsa, mående och inlärning där måendet naturligtvis är den viktigaste delen, säger Sven Nordlund (Mp), ordförande i utbildningsnämnden.

Charlotte Sundqvist, utbildningschef, säger att i bakgrunden fanns en möjlighet att söka 800 000 kronor i statsbidrag där kravet var att pengarna ska användas för att öka måluppfyllelsen i skolan:

– Vi valde att tänka långsiktigt, vi vet att mer rörelse i vardagen är en bra satsning i en tid då många barn och unga mår dåligt. Forskning visar också att mer rörelse i skolan utjämnar skillnader mellan barn som har koncentrationssvårigheter och barn som inte har det.

Ingela Frisk säger att första tiden har handlat om att utbilda lärare i ämnet.

– Vi vet att barnen rör sig allt mindre efter årskurs tre, de sitter mycket i skolan och många sitter nästan all fritid vid skärmen, säger Ingela Frisk som apropå vilken mängd rörelse som rekommenderas säger så här:

– Minst 60 minuter om dagen ska alla barn under 18 år röra på sig, det är ett minimum, dessutom ska ingen sitta mer än 30 minuter i sträck. Effekterna: du blir friskare, minskar stress, mår bättre, motverkar depression och ångest, du blir starkare, snabbare och får bättre kondition.

”Gör inte som andra föräldrar gör, för generellt gör de flesta fel” säger Ingela Frisk som uppmaning till föräldrarna.

– Det går inte att titta på hur andra gör i det här fallet. Att kompisen får sitta tre timmar vid skärmen betyder inte att det är bra, säger Ingela Frisk som planerar att medverka i föräldramöten för att sprida kunskap.

Föräldrar ja – är inte det här med att barnen rör sig tillräckligt ett föräldraansvar?

– Vi behöver arbeta tillsammans, säger Charlotte Sundqvist.

Ivar Erikshammar och Ingalill Gustafsson går i årskurs två på Centrumskolan och de uppskattar pauserna med rörelser.

– Det är roligt, säger Ivar Erikshammar om att få stå upp och ”skaka loss” under lektionen.

– Det är skönt att få stå upp och göra av med lite trötthet, säger Ingalill Gustafsson.

Jasmine Andersson, Melissa Akdugan och Stina Fors går i årskurs sju på Manhemsskolan och de säger att mer rörelse i skolan är bra och de uppskattar särskilt de klassvisa utmaningarna.

I "Rödan" där eleverna i alla tider suttit, är det numera mer liv och rörelse.

– Fler och fler är med i "veckans utmaning", säger tjejerna unisont.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om