Mer än vart femte tåg inställt på Haparandabanan

Mer än vart femte tåg var inställt på Haparandabanan i januari och antalet resenärer har inte varit vad Vy tåg hade hoppats på under de månader tågtrafiken har varit igång.

Järnvägsstationen i Kalix invigdes i april, men nästan ingen av de Kalixbor som Norr media frågar har testat att åka med Haparandabanan.

Järnvägsstationen i Kalix invigdes i april, men nästan ingen av de Kalixbor som Norr media frågar har testat att åka med Haparandabanan.

Foto: Ulrika Vallgårda

Kalix2022-02-09 05:00

Samtidigt som persontågtrafiken började gå på Haparandabanan 1 april invigdes också en helt ny järnvägsstation i Kalix. Men på orten är det fortfarande många som inte har testat att resa på Haparandabanan.

– Nej, det har inte blivit av, säger Marie Fors.

– Nej. Jag har inte något större behov. Jag jobbar här och har bil. Jag känner ingen som har åkt, säger Lars Persson.

– Jag har kollat tidtabellen någon gång, men det är ganska svåra tider tycker jag. De borde göra en mer kundanpassad tidtabell, säger Lisbet Nordgren.

– Det är en bra att den har byggts. Man hoppas bara att fler skulle åka. Jag har åkt en gång från Kalix till Vännäs och jag tyckte det var bra, men det var ju lite förseningar, så vi fick vänta i Boden nästan en timme, Annika Rönnkvist.

– Jag har inte åkt ännu, men har planer på att åka till Sunderbyn på måndag. Äntligen har det öppnats ett klimatvänligt sätt att resa, säger Anna-Greta Wallsten.

Nej, starten har inte gått som på räls för Vy tåg. Antalet resenärer har inte blivit vad man hoppats på och många tåg har dessutom behövt ställas in. Januari toppar statistiken med 22,16 procent inställda avgångar.

– Det är många faktorer som spelat in, säger Christer Berglund, affärschef vid Vy tåg.

Det stora problemet har handlat om mjukvaran. Tågen som trafikerar Haparandabanan kräver ett särskilt system för att vara kompatibla med banan, förklarar han, och det var därför bara ett fåtal fordon som de kunde använda den första tiden.

Nu har man kommit till rätta med det och fler fordon är uppgraderade.

– Men det är något som har följt oss hela våren och hösten. Det var på plats fullt ut först från och med december månad.

Då kom istället kylan.

– Det gränser för hur kallt det får vara när man kör. När det blev extremt kallt vid något tillfälle fick vi ställa in.

Därutöver har de haft viltpåkörningar som har gjort att de har måst ta in fordonen på reparation och sanering.

– Vi har säkert haft något annat typ av fordonsbekymmer som påverkat också. Så det är en blandning av olika händelser.

Ovanpå detta kommer pandemin och alla förare som har varit sjuka eller i karantän.

– Vi har försökt pussla så bra vi bara har kunnat, men vi sitter ju inte med sådana reserver av förare, så att det räcker. Det är samma för all kollektivtrafik.

I vissa fall har de åtminstone kunnat sätta in ersättningsbuss, men inte alltid.

– Det beror på vilken avgång det är. Antingen har vi haft en ersättningsbuss eller så har vi hänvisat till nästa avgång. 

Även bussbolagen har haft förarbrist under pandemin vilket har gjort det svårt att hitta ersättningsbussar.

Men mer än vart femte tåg har varit inställt i januari, hur ska resenärer då kunna ta tåget och lita på det? 

– Om man bryter ner en kort period, så jo, det har varit tufft i januari, absolut. Men jag tror det är viktigt att titta på en längre period. Ser man det som en helhet så vet man att nio av tio tåg går hos oss går och kommer i tid.

Är ni nöjda med antalet resande?
– Nej, självklart inte. Det var tveksamt om vi skulle starta i april ska man komma ihåg. Vi gjorde det ändå mitt i pandemin men kunde inte gå ut och markandsföra tåget som ett bra alternativ, för samtidigt sa man överallt att "res bara om du måste". 

Ekonomiskt har det också varit tufft.

– Det krävs en stark ägare i bakgrunden, säger Christer Berglund.

Inkörningsproblemen

1 april började persontrafiken gå på Haparandabanan.

Det går tre turer varje vardag mellan Luleå och Haparanda via Boden och lika många åt andra hållet. Färre på helgerna.

Men starten har inte riktigt blivit vad Vy tåg hade hoppats på.

Inställda avgångar på Haparandabanan:

September: 3,33 %

Oktober: 11,29 %

November: 3,89 %

December: 13,44 %

Januari: 22,16 % 

Antal resenärer:

April: 1574

Maj: 1452

Juni: 1603

Juli: 2745

Augusti: 2397

September: 1724

Oktober: 1988

November: 1956

December: 1871

Januari: 1084.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!