Löjfilé och Kalixrom på Grand Hotell

Löjan gör nu sitt intåg i de fina salongerna. På tisdag inleder Grand hotell i Stockholm fem Kalixlöjrom dagar och på lördag gästar köksmästaren Peter Frohm morgonsoffan i TV 4 för att prata om löjans kvalitéer som matfisk.  -  Det här ger Kalix en positiv skjuts, säger näringslivschefen Per Hallqvist.

MARKNADSFÖRING. "Romkornet" hör hemma i Kalix och Grand Hotells satsning bidrar till att ge kommunen en skjuts framåt, anser Per Hallqvist.

MARKNADSFÖRING. "Romkornet" hör hemma i Kalix och Grand Hotells satsning bidrar till att ge kommunen en skjuts framåt, anser Per Hallqvist.

Foto: Britt-Louise Spets

KALIX2008-10-06 06:00
Från att av många ha betraktats som en skräpfisk där endast rommen har tagits om hand, har löjan börjat uppmärksammas för sina goda kvalitéer. En bidragande orsak till det är "Ett löjligt projekt" som drevs av Hushållningssällskapet i samarbete med BD Fisk och Matproducenterna i Norr där man bland annat tog fram en löjfilémaskin som finns stationerad vid BD Fisks anläggning i Storön. Festival
Just nu ligger även en ansökan om ursprungsskydd av Kalix löjrom och väntar på beslut i EU. Tanken är att löjan ska kopplas samman med den kända rommen och att bägge produkterna ska finnas med i olika aktiviteter. Förra året introducerades löjfilén på Grand Hotels meny som ett försök - nu tar köksmästaren, Peter Frohm ytterligare ett steg och arrangerar Kalixlöjrom dagar som pågår i fem dagar och där både löjrom och löja står på menyn. TV-inslag
Med som sponsorer är Kalix kommun samt BD Fisk som gått in med 30.000 kronor vardera. Arrangemanget har uppmärksammats av TV 4. Bland annat har programledaren Lasse Bengtsson funnits på plats med ett filmteam för att följa yrkesfiskarna Kjell Strömbäck och Gunnar Nilsson i Kalix under arbetet med löjan - från fångst till färdigberedd löjrom. Dessutom kommer Peter Frohm att gästa Lasse Bengtssons morgonsoffa för att prata om löjans kvalitéer.-  Det här är oerhört viktigt för näringen och otroligt kul att vi har fått ambassadörer i Stockholm som ett lok i marknadsföringen, säger Tryggve Bergman, ansvarig för BD Fisks Stockholmsmarknad. Betydelsefullt
Även för Kalix innebär uppmärksamheten en hel del, enligt Per Hallqvist. -  30.000 kronor är mycket pengar för kommunen, men i ett stort sammanhang är det väldigt lite. Det här handlar om att sälja Kalix. Ju mer vi kan kommunicera till omvärlden om vad som händer här desto bättre, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om