Vi har berättat att Kalix kommun anlitade en konsult för ett nytt arbetssätt i skolorna, att det blev en kritikstorm och att kommunen pausat det arbetet.
Politikerna säger att det fortsatt är viktigt att jobba vidare för studiero och trygghet i skolorna och har olika idéer om hur det ska gå till.
Birgitta Evling har arbetat mycket med årskurs ett till tre, men även med äldre barn och erfarenheterna kommer från olika skolor.
Hon är M-politiker med uppdrag som ersättare i utbildningsnämnden, och jobbar alltså med skolfrågan också ur det perspektivet, men nu är det lärarperspektivet vi pratar om.
Hur skapas studiero och trygghet i skolorna på bästa sätt?
– Det är förstås jättesvårt att veta i det här läget. Delar i konsultens arbete med det här nya arbetssättet fungerar bra, som exempelvis hemmasittarna som är i en liten grupp och jobbar med skolarbetet på annan plats till dess att de är redo att återgå till sina ordinarie klasser. Det fungerar bra, elever som inte varit i skolan återvänder dit, säger Birgitta Evling som fortsätter:
– När det gäller de skriftliga överenskommelserna med streck tycker jag att man kan vända på den tanken. I stället för att kräva att eleven som sprungit på toaletten många gånger under lektionen ska upphöra helt med det, kan läraren berömma en förbättring eller koppla en positiv förstärkning till de lektioner då eleven inte alls sprungit på toaletten.
Hon påtalar vikten av att jobba med beteenden från starten i skolan, vikten av att jobba med positiv feedback och avledning innan situationer eskalerar.
– I en situation med en pojke som jagade en annan pojke med en meterlång linjal så mötte de en lärare i korridoren. Läraren frågade "vad ska du mäta?" och pojken fann sig och svarade "skolan så klart". Där och då upphörde jakten.
Birgitta Evling säger att relationerna, till barnet och till barnets föräldrar, är viktiga.
– Om man utgår från att alla föräldrar vill sitt barns bästa så blir det lättare att skapa bra relationer till dem. Fråga föräldrarna om råd. Gör föräldrarna delaktiga i förbättringsprocesserna. Då blir föräldrarna positivt inställda till skolan och dess personal. Fråga till exempel "vad tror du om den här lösningen?". Riktiga relationer är viktigast av allt, i ett gott samarbete kan du lösa det mesta.