Krav på ny bro i Kalix

Bron sjunker. Bygg ny bro över Kalixälven.
Det kravet drivs av närpolischefen Per-Gustaf Espling, som med tanke på alla olyckor först och främst vill se E 4-rondellen intill bron ombyggd.
? Både och vore önskvärt.

KALIX2004-04-15 06:30
Per-Gustaf Espling har talat med vägdirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson och hennes Vägverkskollega Per-Mats Öberg. Espling uppger också att Kalix kommun är bekymrad över de eviga olyckorna och incidenterna vid E 4-rondellen intill Kalixälven.<br> ? Jag bävar för att en stor turistbuss välter endera dagen, säger Per-Gustaf Espling.<br>Rondellen kallas i folkmun för Kråkfällan, efter Nyborgskråkorna, öknamnet på folk från Nyborg som svänger av i rondellen. Fast senaste nytt är Saltkråkan, efter omfattande saltningar av vägbanan intill rondellen.<br>Fler olyckor<br>I brevet till länsstyrelsen tar inte Per-Gustaf Espling upp den saken men väl att det var tämligen få olyckor i den här delen innan rondellen byggdes, minns Espling, polis i Kalix sedan början av 1970-talet.<br>Sedan rondellen tillkom handlar det om minst fem olyckor per år, ibland allvarliga. Flera timmertransporter har vält, bussar och bilar har fastnat i hålet i mitten av rondellen. Efter ombyggnad fastnar fordonen nu mot en stenbarriär eller järnräcke. För två månader sedan inträffade en olycka med ett militärfordon som hamnade mot järnräcket.<br>Bron sjunker<br>Problemet, enligt Per-Gustaf Espling, är att det är nerförsbacke från rondellen på östra sidan av rondellen och från västra sidan har bilisterna en skarp kurva. Vidare finns en puckel mellan brofästet och rondellen.<br>Espling vill helst kombinera en ombyggnad av rondellen med ny bro vid sidan av den gamla, som då blir gång- och cykelbro.<br> ? Behovet finns, konstaterar Per-Gustaf Espling.<br>Han påpekar att gamla bron, från 1956, ibland stängts av för att extra tunga, breda fordon ska kunna köra över för sig. Belastningen blir annars för hård, mitten av bron sjunker. Espling misstänker att fundamenten sjunker allt djupare i älven. <br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om