"Klart jag har kämpat"
När Silja line köptes upp av Estniska Tallink var det många som trodde verksamheten i Kalix gick en dyster framtid tillmötes. Så blev inte fallet, i stället går kundtjänstföretaget framåt.- Vi jobbar som ett team och försöker att inte tänka jag, jag, jag, säger platschefen Torgny Holmgren om orsaken till framgången.
Vid uppköpet tvingades 70 personer att sluta och ett kontor i Stockholm lades ned.
- Det var klart att vi var oroliga. Många trodde nog att verksamheten skulle läggas ner här uppe, säger Holmgren, som konstaterar att uppköpet fick rakt motsatt effekt.
Han berättar att Kalixkontoret kommer att skicka ner anställda till Estland för att vidareutbilda personalen där.
- Jag tror att det blir intressantare för personalen på det här viset. Företaget är stabilare, ekonomiskt sett. Dessutom får personalen möjligheten att prova på något annat.
Han är blygsam och betonar gärna att framgången beror på ett bra samarbete i företaget, inte hans egen roll som ledare.
- Det är klart att jag kämpade, det är mitt jobb, men om inte vår personalen hade varit så duktig och kompetent, hade vi aldrig lyckats behålla jobben.
Näringslivschefen i Kalix, Jeanette Nilsson, är betydligt mer rakfram.
- Torgny Holmgren har haft en totalt avgörande roll. Han har sett till så att de alltid ligger längs fram i utvecklingen, både tekniskt och arbetsmässigt, det bevisar han genom att han har lyckts konkurrera med ett låglöneland, säger hon.
Hon betonar att företaget spelar en viktig roll när det gäller fördelningen av arbeten i kommunen, som har betydligt fler abetsplatser inom, traditionellt sett, manliga yrkesområden.
- Det ger möjligheter för en hel familj att bo kvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!